تخته-قالب-بندی

تخته قالب بندی چیست و چگونه بهترین تخته قالب بندی را متناسب با ساختمان خریداری کنیم؟

چرا از تخته قالب بندی استفاده میکنیم؟

تخته قالب بندی به عنوان جایگزین قالب بتن مورد استفاده قرار می گیرد و همان کاربرد و کارایی قالب بتن را دارا می باشد. شرکت تنهاوود واردکننده اصلی انواع برندهای معتبر تخته های قالب بندی بتن در ایران می باشد.

صنعت ساختمان‌سازی امروزه یکی از رایج‌ترین و متداول‌ترین صنایع در کشور بوده و شاهد ساخت خانه‌های مختلف چوبی، آجری، بتنی و… متناسب با نوع منطقه جغرافیایی در کشور هستیم. بتن جزء مهمی در ساختمان‌سازی بوده و در واقع اسکلت فلزی به همراه بتن به‌کاررفته در ساخت ساختمان‌ها، کیفیت ساخت و مقاومت ساختمان در برابر زلزله و بار را تضمین می‌کند.

تخته قالب بندی یکی از تجهیزاتی است که در ساخت ساختمان‌ها کاربرد بسیاری داشته و برای هر فردی که در این حوزه فعالیت می‌کند، واجب است که با انواع این تخته‌ها، کاربرد و قیمتشان آشنایی داشته باشد.

انواع قالب بندی برای ساختمان

در هنگام ساخت ساختمان‌های بتنی برای اینکه بتوان به بتن شکل داد و آن را در محیطی که لازم است، در یک جا ساکن کرد، به قالب بندی نیاز داریم. قالب بندی های موجود در بازار به دو دسته قالب بندی فلزی و قالب بندی‌های تخته‌ای چوبی تقسیم می‌شوند. قالب بندی بتن به‌وسیله هرکدام از شیوه‌های قالب‌های فلزی و تخته‌های چوبی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد که ما امروز به دنبال بررسی قدیمی‌ترین و رایج‌ترین شیوه یعنی قالب بندی با استفاده از تخته‌های چوبی خواهیم بود.

تخته قالب بندی چیست؟

تخته چوبی قالب بندی یا تخته بنایی چوبی، تخته‌ای چوبی در ضخامت‌های مختلف است که در ساختمان‌های بتنی برای جلوگیری از روان شدن بتن مورداستفاده قرار می‌گیرد. بتن تازه قبل از اینکه به‌صورت جامد و سفت در بیاید، در مخلوط با آب، بسیار روان بوده و برای اینکه بتوان از آن در ساختمان‌سازی استفاده کرد، باید از تخته چوبی قالب بندی کمک گرفت. تخته قالب بندی محیطی را فراهم می‌کند تا بتن روان برای شکل‌گیری در آن قرارگرفته و خشک شود.

تخته-قالب-بندی

انواع تخته های قالب بندی :

تخته قالب بندی روسی :

تخته روسی 4 متری عرض 22 سانت / ضخامت 4.5 سانت (تماس بگیرید 02154651000)

تخته روسی 4 متری عرض 28 سانت / ضخامت 4.5 سانت (تماس بگیرید 02154651000)

تخته روسی 4 متری عرض 30 سانت / ضخامت 4.5 سانت (تماس بگیرید 02154651000)

تخته قالب بندی ایرانی

تخته قالب بندی هندی

تخته قالب بندی مالزی

تخته قالب بندی چینی

تخته های قالب بندی در چه سایزهایی در بازار موجود هستند؟

این تخته ها بنا بر سفارش مشتریان به هر سایز و اندازه ای می تواند ساخته شود ولی برخی از سایزهای معمول انواع تخته های قالب بندی به شرح زیر میباشد.

600*10*2.5 سانتی متر

600*12*2.5 سانتی متر

600*15*2.5 ساتی متر

400*10*2.5 سانتی متر

400*12*2.5 سانتی متر

400*15*2.5 سانتی متر

300*10*2.5 سانتی متر

300*12*2.5 سانتی متر

300*15*2.5 سانتی متر

چرا سطح تخته بنایی برای قالب بندی را با روغن می‌پوشانند؟

با توجه به اینکه قبل از شروع عملیات بتن‌ریزی، بتن برای روان شدن با آب ترکیب می‌شود، تخته‌های قالب بندی با آب در هنگام بتن‌ریزی در تماس خواهند بود و به همین دلیل باید تخته‌ای انتخاب شود که قبل از شروع عملیات بتن‌ریزی به‌خوبی با روغن‌های معدنی خنثی‌کننده پوشانده شود.

سطح چوبی تخته می‌تواند در هنگام بتن‌ریزی آب موجود در بتن را جذب کرده و باعث فاسدشدن بتن و به وجود آمدن مشکلات در هنگام ساخت شود. از طرف دیگر احتمال ایجاد واکنش بین تخته و بتن وجود داشته که پوشاندن تخته‌های قالب بندی با روغن از آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند. روغن‌کاری تخته‌ها از طرفی به جداسازی راحت‌تر آن‌ها پس از عملیات بتن‌ریزی و خشک شدن بتن نیز کمک می‌کند.

چرا باید تخته باکیفیت خریداری شود؟

ضخامت و جنس تخته باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که بتواند وزن بتن را در هنگام عملیات بتن‌ریزی تحمل کند. یک‌ تخته باکیفیت و ضخامت مناسب به‌راحتی می‌تواند در برابر وزن بتن تحمل خوبی داشته و تغییر شکل ندهد اما تخته قالب بندی بی‌کیفیت و کم ضخامت می‌تواند به‌راحتی در طی فرآیند بتن‌ریزی تغییر شکل دهد. تغییر شکل دادن و خم شدن تخته‌های چوبی قالب بندی، باعث تغییر شکل دادن بتن نیز شده و درنهایت منجر به وارد شدن خسارت و مشکلات در ساخت‌وساز می‌شوند.

 از طرف دیگر در هنگام قالب بندی، بر روی تخته‌های چوبی با توجه به سایز قالب بندی و محکم کردن تخته‌ها در کنار یکدیگر، میخ‌های زیادی بر روی تخته‌ها کوبیده می‌شود. تخته‌های چوبی با کیفیت پایین تحمل میخ‌کوبی‌های پی‌درپی و زیاد برای هر بار قالب بندی را نداشته و بعد از چند بار و حتی اولین بار استفاده تغییر شکل داده یا خاصیت میخ‌کوبی و انسجام خود را از دست خواهند داد.

مزایای استفاده از قالب بندی چوبی به‌جای قالب بندی فلزی

تخته‌های قالب بندی چوبی نسبت به قالب بندی های فلزی وزن کمتری داشته و درنهایت جابجایی و حمل‌ونقل آن‌ها آسان‌تر است. وزن کم تخته‌ها این قابلیت را به شما می‌دهد تا در زمان کمتری آن‌ها را نصب و اجرا کنید و درنهایت در زمان اجرای پروژه ساخت و بتن‌ریزی نیز صرفه‌جویی خواهید کرد. از طرف دیگر، مسئله‌ای که در ساختمان‌سازی اهمیت زیادی دارد، هزینه و قیمت بوده و چون تخته‌های قالب بندی چوبی قیمت کمتری دارند، هزینه تمام شه نهایی نیز کمتر خواهد بود.

عمر تخته قالب بندی چقدر است؟

عمر تخته قالب بندی ارتباط مستقیمی با مرغوبیت، ضخامت و میزان استفاده از آن دارد. البته شرایط نگهداری رست، دوری از رطوبت و روغن‌کاری با روغن‌های باکیفیت و مخصوص در کنار رعایت دستورالعمل‌های موجود برای استفاده و نگهداری از این تخته‌ها می‌تواند باعث افزایش چند برابری عمر آن‌ها شود.

موارد استفاده از چوب‌های قالب بندی

قالب بندی های چوبی امروزه با حضور قالب بندی های فلزی کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند اما هنوز هم برای کاربردهایی مانند مواردی که در ادامه گفته خواهد شد، هنوز هم اولویت اول برای انتخاب و خرید هستند:

  • قالب بندی و اجرای دال‌های بتنی
  • قالب بندی و اجرای تیرهای بتنی
  • قالب بندی سقف
  • قالب بندی تیرهای اصلی ساختمان
  • قالب بندی پی‌ها در ساختمان
  • قالب بندی ستون‌های ساختمان

بهترین جنس تخته بنایی چوبی در ایران

همان‌طور که گفتیم جنس، ضخامت و مرغوبیت چوب برای انتخاب تخته بنایی اهمیت زیادی دارد. بهترین و مرغوب‌ترین تخته‌های قالب بندی موجود در بازار ایران از جنس چوب روسی بوده و در درجات بعدی، تخته‌های مالزیایی، چینی، اندونزیایی و دیگر تخته‌ها قرار دارند.

مدت‌زمان استفاده از تخته قالب بندی در ساختمان‌سازی

همان‌طور که در ابتدا نیز گفتیم، تخته‌های قالب بندی برای نگهداری و شکل‌دهی به بتن در هنگام بتن‌ریزی ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرند اما سؤال اینجا است که تا چه مدت نیاز است که از این تخته‌ها برای نگهداری و شکل‌دهی به بتن استفاده شود و پس از چه مدت می‌توان آن‌ها را جدا کرد؟

پاسخ این سؤال در ابتدا نیاز به شناخت محیط و آب‌وهوای منطقه‌ای که ساختمان در حال ساخت است دارد، زیرا هر چه رطوبت محیط بیشتر باشد، آب موجود در بتن دیرتر تبخیر شده و مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا بتن بتواند وزن خود را تحمل کند. سرما نیز مانند رطوبت بالا مانع از تبخیر آب موجود در بتن شده و بتن‌ریزی در زمستان نیاز به زمان بیشتری برای قالب بندی دارد.

به‌طورکلی برای زمان برداشتن قالب بندی ها می‌توان گفت که هر زمان که بتن بتواند وزن خود را تحمل کرده و شکل هندسی‌اش تشکیل‌شده باشد، می‌توان قالب بندی ها را باز کرد. برای بتن‌ریزی سقف و تیرها، زمان باز کردن قالب بندی نسبتاً طولانی‌تر از موارد دیگر بوده و حداقل به دو تا 4 هفته زمان نیاز است.

چگونه بهترین زمان برای برداشتن قالب را پیدا کنیم؟

برداشتن تخته قالب بندی به عوامل مختلفی بستگی داشته و مهم‌ترین عامل نیز همان شرایط جوی بوده و به همین توصیه می‌شود بتن‌ریزی درزمانی انجام شود که شرایط جوی پایدار بوده و شاهد بارش‌ها یا سرمای ناگهانی یا در فصولی مانند زمستان نباشیم.

برای پیدا کردن بهترین زمان برای برداشتن قالب بندی چوبی تنها لازم است که قبل از شروع عملیات بتن‌ریزی اصلی، چند نمونه بتن با ترکیب‌های مختلف آب و بتن که از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند را در همان شرایط و محیط برای خشک شدن قرار دهید تا بتوانید زمان مناسب را پیدا کنید.

قیمت خرید تخته بنایی در بازار

قیمت مناسب تخته‌های قالب بندی در کنار کیفیت و ماندگاری بالای آن‌ها باعث می‌شود هنوز هم اقبال زیادی برای خرید این تخته‌ها در بازار وجن داشته باشد. هرچه دوام و ضخامت یعنی همان لایه‌های تخته چوبی قالب بندی بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. تخته‌های بنایی رایج موجود و باکیفیت که ارزش خرید دارند، تخته‌های قالب بندی از جنس نمایش وود، ام دی اف، تخته چند لایی و تخته هفت لایی هستند که متناسب با مواد اولیه به‌کاررفته در ساختشان، قیمت‌های متفاوتی نیز دارند.

برای اطلاع از قیمت تخته بنایی به‌طور دقیق، می‌توانید با شرکت تنهاوود تماس بگیرید.

اهمیت استفاده از قالب بندی چوبی در ساختمان‌سازی

برای هر ساختمانی، مهم‌ترین قسمت بتن‌ریزی، بتن‌ریزی پی آن است. پی ساختمان نقش مهمی در استحکام و ایستایی ساختمان داشته و وزن ساختمان را نیز باید تحمل کند، بنابراین برای قالب بندی آن باید از بهترین تخته قالب بندی موجود در بازار استفاده کرد. تخته‌های قالب بندی پی باید ضخامت و مرغوبیت کافی برای تحمل بتن‌ریزی را داشته باشند. از طرف دیگر ستون‌های اصلی ساختمان نیز نقش اساسی در سر پا نگه‌داشتن ساختمان و انتقال وزن به پی را دارند که قالب بندی صحیح آنها با استفاده از تخته‌های چوبی و مرغوب نیز مهم است.

برای ساخت سقف‌های مقاوم و باکیفیت در ساختمان‌ها و طراحی آن‌ها نیز تخته‌های قالب بندی چوبی انتخاب بهتری هستند زیرا هم در دسترس‌تر بوده و هم دست شما را برای طراحی بازتر می‌گذارند و درنهایت قیمت مناسبی هم دارند.

کلام پایانی

با وجود به بازار آمدن قالب‌های فلزی، باز هم قالب بندی های قدیمی چوبی مزیت‌های زیادی دارند و هنوز نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. تخته‌های قالب بندی چوبی در انواع ابعاد و ضخامت‌ها در جنس‌های مختلفی در بازار وجود داشته و شما متناسب با نوع کاربرد خود برای پی‌ریزی ساختمان، قالب بندی سقف، ستون‌های اصلی و موارد دیگر استفاده کنید. دقت کنید که تخته قالب بندی چوبی حتماً باید جنس مرغوبی داشته باشد تا بتواند در برابر کوبیدن میخ مقاومت کرده و قبل از استفاده نیز سطح آن به کمک روغن‌های مخصوص پوشیده شود تا عمر تخته افزایش‌یافته و راحت‌تر بتوان آن را از بتن جدا کرد.

تنهاوود واردکننده اصلی انواع تخته های قالب بندی می باشد. جهت خرید انواع تخته های قالب بندی با شماره (02154651000) تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *