تخته سه لایی معرق

همه چیز درباره تخته سه لایی معرق

احتمالا تاکنون چندین بار نام تخته سه لایی معرق را شنیده‌اید و تا حدودی با آن آشنا هستید. استفاده متداول و ویژگی‌های خاص این نوع تخته سه لایی باعث شده است که به سرعت در دل صنعتگران فعال در حوزه چوب جا باز کند. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا به اطلاعات بیشتری در این زمینه دست یابید.

تخته سه لایی معرق چیست؟

یکی از رایج‌ترین نوع تخته چوب‌های چند لایی یا پلای وود، تخته سه لایه معرق است. این تخته از قرار گرفتن سه لایه نازک چوب طبیعی روی یکدیگر ساخته می‌شود. این نوع تخته از چوب طبیعی درختان تنومندی که تنه‌های صاف و یک دست دارند به دست می‌آید.

برای ساخت این تخته از چوب درختانی همچون درخت بلوط، کاج، توس، افرا، سرو، نراد و… استفاده می‌شود. در واقع کیفیت چوب استفاده شده، تاثیر به سزایی در کیفیت نهایی تخته سه لایی دارد و در نتیجه بر روی قیمت نهایی آن نیز تاثیرگذار خواهد بود.

دلیل استفاده از تخته سه لایی

این روزها استفاده از پلای وودها و موارد مشابه، بسیار متداول و مرسوم شده است. چوب طبیعی درختان جنگلی با وجود شادابی و ظرافتی که دارند، مورد استقبال صنعتگران این حوزه قرار نمی‌گیرند زیرا اندازه چوب‌های طبیعی بیش از حد بزرگ است و این امر باعث ایجاد محدودیت برای آن‌ها می‌گردد.

تخته چوب طبیعی دارای ابعاد کوچکتری نسبت به تنه درختان است و این امر سبب استفاده راحت و کاربردی از تخته سه لایی معرق می‌شود.

تخته سه لایه چگونه ساخته می‌شود؟

جهت ساخت تخته سه لایی معرق، اولین گام تبدیل تنه‌ درختان تناور به لایه‌های نازک چوب طبیعی است. برای این کار نیاز به چوب بدون گره و فشرده دارید. همان طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، چوب درختان توس، سرو، نراد و… برای ساخت تخته سه لایی مناسب هستند.

این نوع درختان به دلیل داشتن قطر مناسب، در اندازه‌های دو الی سه متری برش می‌خورند. برای ساخت تخته سه لایه باید تنه درختان را در طول و عرض تعیین شده برش بزنید. پس از گذشت این مرحله می‌بایست قطعات برش خورده درختان را در مخزن بخار آب نگهداری کنید. نگه داشتن تنه درختان در مخزن بخار، موجب نرم شدن آن‌ها شده و برش خوردن آن را آسان‌تر می‌کند.

قیمت تخته بنایی

پارامترهای مختلفی در قیمت این تخته اثرگذار هستند. عواملی از جمله کیفیت مواد اولیه، داشتن یا نداشتن روکش، نوع چسب به کار رفته شده، برند و کشور سازنده چوب و… می‌توانند بر روی قیمت نهایی این محصول تاثیر گذار باشند. در زمان خرید تخته بنایی حتما به موارد گفته شده توجه داشته باشید تا بتوانید متناسب با نیازتان بهترین انتخاب را داشته باشید.

مزایای تخته سه لایی معرق

در واقع تخته سه لایی معرق یک ایده جالب جهت سهولت کار با چوب طبیعی است. تخته سه لایی بسیار مورد پسند نجاران واقع شده و در طراحی انبوه سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های تخته سه لایه، می‌توان به ساختار لایه بندی شده آن اشاره کرد که در ابعاد مختلف قابل عرضه است.

ویژگی‌های خاصی که در این نوع چوب وجود دارد را در هیچ نوع چوب طبیعی و یا مصنوعی نمی‌توانید مشاهده کنید. در ادامه به مزایای بیشتر تخته سه لایی اشاره خواهیم داشت.

پهنای بزرگ و ضخامت کم

تقریبا هیچ یک از محصولات چوبی توانایی پوشش دهی سطوح با ضخامت کم را ندارند. تخته سه لایه معرق، از سه لایه چوب طبیعی ساخته شده و در سطوح مستحکم و بزرگ کاربرد فراوانی دارد.

استحکام و دوام بالای تخته سه لایی معرق

اصولا تخته‌های پلای وود، به استحکام، مقاومت و ماندگاری بالا موسوم هستند. این نوع تخته به دلیل کاربرد متریال با کیفیت و چسب، بسیار مقاوم هستند. تخته سه لایه از لحاظ ضخامت از مدل‌های دیگر طبیعی و مصنوعی مقاوم‌تر هستند. در واقع مقاومت و استحکام از مهم‌ترین ویژگی‌های تخته یه لایی معرق به شمار می‌رود و استفاده از آن تا حدودی جایگزین تخته‌های ام دی اف و نئوپان شده است.

ساختار سبک

از ویژگی‌های منحصر به فرد تخته سه لایی معرق، می‌توان به سبک بودن آن اشاره کرد. این نوع چوب علاوه بر داشتن قدرت استحکام بالا، از وزن نسبتا کم برخوردار است که این امر باعث ایجاد تناسب میان وزن و استحکام فیزیکی تخته شده است.

این ویژگی یکی از دلایل مهم جهت استفاده از آن در ساخت انواع مبلمان و یا صنعت ساختمان سازی به شمار می‌رود.

مقاومت در برابر آب و رطوبت

چسب استفاده شده در این نوع تخته، قابلیت ضد رطوبت بودن را دارد. در میان تمام لایه‌های چوبی تخته پلای وود از این چسب استفاده شده است که این موضوع سبب شده تا قابلیت ضدآب بودن را داشته باشد.

این ویژگی از بارزترین ویژگی‌های تخته سه لایی محسوب می‌شود.

مقاومت در برابر ترک خوردن

تخته سه لایی معرق، تا حدودی حالت انعطاف پذیری دارد و به دلیل ساختار لایه لایه‌ای که دارد، به هیچ وجه ترک نمی‌خورد و یا کامل نمی‌شکند.

کاربرد تخته سه لایی معرق در صنعت چوب

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، این چوب به دلیل ترکیبات خاصی که دارد، در برابر عواملی همچون رطوبت، آتش سوزی و صدا مقاوم است. این عوامل سبب گسترش استفاده از این نوع چوب شده است. کاربردهای دیگر تخته سه لایی به شرح ذیل می‌باشد:

  • کاربرد در طراحی اسباب بازی‌ کودکان
  • استفاده در کف‌پوش‌ها، دیوارپوش‌ها و سقف‌های کاذب
  • کاربرد در طراحی و ساخت انواع بیلبورد تبلیغاتی
  • طراحی و ساخت مصنوعات چوبی همچون کمد، مبل، تخت، کابینت و…
  • کاربرد در صنعت هواپیمایی و نظامی جهت طراحی کابین قطار و اتوبوس

ابعاد تخته سه لایی

تخته سه لایی معرق، غالبا دارای ابعاد بزرگ است که به دلیل داشتن این ویژگی به محبوبیت خاصی دست یافته است. اما ضخامت آن بیشتر از 3 میلی متر نخواهد شد.

ناگفته نماند که در صورت نیاز، امکان برش دادن در ابعاد و ضخامت‌های مختلف نیز وجود دارد و گاها ضخامت آن به 30 میلی متر هم می‌رسد. این امر باعث سنگین‌تر شدن و در نتیجه کاهش قابلیت انعطاف در آن خواهد شد.

در نهایت

اگر قصد خرید تخته سه لایی معرق را دارید، حتما موارد یاد شده را به خوبی بررسی کنید. دقت داشته باشید که استفاده از تخته سه لایه در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی خواهد داشت؛ از این روی سعی کنید با مطالعه و تحقیق بیشتر در این زمینه، بهترین انتخاب را داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *