چوب چهار تراش چیست

چوب چهارتراش چیست ؟

به طور کلی چوب از جمله مصالحی است که از ابتدای کار ساخت یک ساختمان می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در گذشته چوب جزو مصالح اصلی و مهم در ساخت ساختمان بوده است. فراورده‌های چوبی از تنه درختان بریده شده تولید می‌شوند. چوب را در ابعاد و اندازه‌های متنوعی در کارگاه‌ها برش می‌دهند و از هرکدام در یک بخش استفاده می‌کنند. برای مثال از چوب درختان جوان که تراکم بیشتری دارد نمی‌توان در صنعت دکوراتیو استفاده کرد و برای تولید تخته بنایی کاربرد دارند. در ادامه‌این مقاله به بررسی یکی از انواع فرآورده‌های چوبی یعنی تخته چهارتراش می‌پردازیم.

چوب چهارتراش چیست؟

به منظور استفاده از چوب در صنایع مختلف، چوب را بر اساس اصول و استاندارهای خاصی برش می‌دهند. زمانی که چوب برش خورده، مقطعی مستطیل و مربع داشته باشد به آن چوب چهارتراش می‌گویند.

شرکت تنهاوود واردکننده اصلی چوب های چهار تراش در ایران است. با ما تماس بگیرید. 02154651000


چوب چهار تراش جزو چوب‌های پرطرفدار در صنعت ساخت و ساز است. برای متخصصان در زمینه چوب هر چوبی که رنده شده باشد چهارتراش نام دارد. در ادامه مطلب به بررسی انواع این چوب و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم.

انواع تخته چهارتراش

در این قسمت به بررسی انواع و کاربرد چوب چهارتراش می‌پردازیم و با آن‌ها آشنا می‌شویم.

چوب چهارتراش درختان سوزنی

درختان سوزنی برگ جزو درختان مقاوم هستند، به همین دلیل چوب چهارتراشی که از این درختان به دست می‌آید، عمر طولانی‌تری دارد و در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم است. همین امر موجب شده تا از چوب چهارتراش درختان سوزنی برگ در ساخت اسکلت سازه‌ها و ساخت شناژ استفاده شود. درختانی مانند:  نراد، سرو، کاج و صنوبر از جمله این درختان هستند. لازم به ذکر است که معروف‌ترین و پرکاربردترین چوب چهار تراش در درختان سوزنی برگ، چوب برش خورده درخت نراد روسی است.

چوب چهار تراش سبک

از دیگر انواع این چوب می‌توان به چوب چهار تراش سبک اشاره کرد. این چوب در صنعت ساختمان‌سازی و معماری پرکاربرد است. زیرا وزن بسیار کمی دارد و سقوط آن از ارتفاع برای انسان خطر جانی ندارد، به همین دلیل معماران با استفاده از این چوب سبک در سقف سازه‌ها امنیت افراد درون ساختمان را افزایش می‌دهند.

چوب چهارتراش درختان پهن برگ

چوب چهار تراش به دست آمده از درختان پهن برگ در برابر نیروی فشار و کشش در ساختمان مقاومت ندارد و اغلب در معرض پوسیدگی است. به همین دلیل از این نوع چوب‌ها در ساخت فضاهای کوچک مانند آلاچیق استفاده می‌شود.

تخته چوب چهار تراش به دست آمده از ضایعات

از دیگر انواع این چوب می‌توان به چوب چهارتراش به دست آمده از ضایعات اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که این چوب‌ها مقاومت زیادی ندارند و در نتیجه شکننده هستند.

ابعاد رایج انواع چوبهای 4 تراش موجود در بازار

چوب چهار تراش 2*2

چوب چهار تراش 5*5

چوب چهار تراش 2 * 3

چوب چهار تراش 3*3

چوب چهار تراش 10 * 10

چوب چهار تراش  5*3 سانت

چوب چهار تراش  4*6 سانت

چوب چهار تراش  7*5 سانت

چوب چهار تراش  2*10 سانت

چوب چهار تراش  2.7*10 سانت

چوب چهار تراش  1.3*10 سانت

چوب چهار تراش  1.6*10 سانت

کاربردهای چوب چهارتراش

در ادامه به بررسی کاربرد انواع مختلف این چوب می‌پردازیم. از چوب چهار تراش برای ساخت اسکلت سازه‌های بدون فونداسیون مانند: آلاچیق، انبار، سرویس بهداشتی و به طورکلی سازه‌های کوچک استفاده می‌شود. در اسکلت ساخته شده با چوب چهار تراش هر چقدر بخواهد وزن بیشتری را تحمل کند باید سطح مقطع بزرگ‌تری داشته باشد، به همین دلیل کارگاه‌های چوب بری بر اساس نیاز مشتری سطح مقطع چوب‌ها را تغییر می‌دهند.

این نوع از چوب‌ها به دلیل مقاومت بسیاری که در برابر نیروی خارجی دارند در کلاف‌کشی سقف و کف ساختمان‌های کوچک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از چوب چهارتراش برای کلاف‌کشی سقف‌های سبک ویلاها یا کف چوبی سازه‌ها، می‌توان به‌عنوان متریال اصلی استفاده کرد. استفاده و کاربرد چوب چهار تراش فقط محدود به صنعت ساختمان‌سازی و معماری نیست، بلکه در ساخت انواع مبلمان و طراحی داخلی ساختمان نیز کاربرد فراوانی دارد.

معایب چوب‌های چهار تراش

چوب چهارتراش معمولاً برای افزایش استحکام ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما دارای معایبی است که در ادامه به آن می‌پردازیم. این چوب بر اساس نیاز و درخواست مشتری برش می‌خورد اما معایبی نیز دارد مانند این که این چوب اغلب برای زیر ساخت ساختمان مناسب است و برای نما اصلاً کاربرد ندارد و مناسب نیست. اما برخی به دلیل قیمت پایین این چوب‌ها از آن‌ها در نما نیز استفاده می‌کنند و دچار مشکل نیز می‌شوند.

 چوب چهارتراش

جمع‌بندی تخته چهارتراش

در این مقاله ما به بررسی جامع چوب چهار تراش پرداختیم و با انواع، مزایا، معایب و کاربرد آن‌ها آشنا شدیم. همانطور که گفتیم این چوب به تخته یا الوارهایی می‌گویند که چهار وجه آن تراش تمیز و صاف خورده باشد. چوب‌ها دارای گریدهای متنوعی هستند و از چوب درجه یک تا چوب درجه سه برای ساخت چوب چهار تراش می‌توان استفاده کرد. در هنگام خرید این چوب‌ها بهتر است از فروشنده بخواهید درجه کیفیت و گرید چوب را برای شما مشخص کند.

یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت برای چوب چهارتراش میزان کیفیت چوب و برش تمیز و صاف آن است، بنابراین با توجه به انواع بسیاری که این چوب دارد و تغییر در کیفیت چوب می‌توانیم قیمت‌های متفاوت و متنوعی را در چوب چهارتراش مشاهده کنیم. همچنین قیمت این محصول بر قیمت تخته بنایی نیز تأثیرگذار و مؤثر است. اگر شناخت و اطلاعات کامل و کافی از این محصول ندارید برای خرید حتماً از متخصصان در این زمینه مشورت بگیرید.

جهت اطلاع از موجودی و سفارش محصول با شماره تلفن‌های شرکت تنهاوود (091276406780912056004209190647638) تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *