تخته-بنایی-روسی2

تخته بنایی روسی چیست و چه کاربردی دارد؟

تخته بنایی روسی یکی از ابزارهای پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی ایران به شمار می‌رود. از این وسیله برای دسترسی کارگران و معماران به بخش‌های بالایی دیوار و یا سقف در مراحل گوناگون ساخت انواع ساختمان استفاده می‌شود. این تخته‌ها در دو نوع کلی تخته بنایی روسی و ایرانی در بازار داخلی عرضه می‌شوند. این نوع تخته‌های بنایی و یا زیرپایی، معمولا از لحاظ جنس و ابعاد با هم تفاوت‌های جزئی دارند. در این مقاله قصد داریم تا با این وسیله کاربردی در ساخت و ساز بنا بیشتر آشنا شویم و ببینیم تخته‌های بنایی روسی چه کاربردها و مشخصاتی دارند.

تخته بنایی از نوع روسی، چه وسیله‌ای است؟

تخته بنایی قطعه چوبی معمولا با طول زیاد و بسیار مستحکم است که روی داربست‌هایی که برای دسترسی کارگران به نقاط بالایی بنا ساخته شده است، قرار می‌گیرد. با استفاده از این وسیله، کارگران و یا معماران می‌توانند به بخش‌هایی با ارتفاع بیشتر در بنا، دسترسی داشته باشند و فعالیت‌هایی مانند گچکاری، سیمان‌کاری، نقاشی، اجرای نما و … را به صورت دقیق و با کنترل بهتر انجام دهند.

تخته بنایی روسی نوعی از این تخته‌ها است که با استفاده از چوب‌های روسی که معمولا از چوب بسیار مستحکم درختان ناحیه سیبری در کشور روسیه به دست می‌آید، ساخته شده است. با این که این وسیله ممکن است ساده و ابتدایی به نظر برسد اما وسیله‌ای بسیار کاربردی بوده و سال‌ها است که در انواع پروژه‌های ساختمانی و در انواع سازه‌ها، به همین صورت مورد استفاده قرار گرفته است.

تخته زیرپایی روسی نقش مهمی در ایمنی کارگران در هنگام ساخت و ساز دارد و در صورت نامرغوب و یا پوسیده بودن می‌تواند خطرات جانی و یا مالی زیادی به کارگران و یا پیمانکاران پروژه‌ها وارد نماید. به همین دلیل بهتر است اگر قصد تهیه این وسیله ساختمانی را دارید، از نوع مرغوب و باکیفیت آن تهیه کنید.

مشخصات تخته بنایی روسی

این مدل از تخته بنایی از بهترین و باکیفیت‌ترین چوب‌های روسی تهیه می‌شود. این گونه از چوب‌ها و تخته‌ها بسیار صاف و یکدست هستند و در آن‌ها اثری از زدگی، خمیدگی و یا گره چوب وجود ندارد. این نوع چوب در برابر سرما و گرما و آفتاب شدید نیز بسیار مقاوم است و به راحتی دچار پوسیدگی و یا تاب برداشتن نمی‌شود. این تخته‌های روسی بنایی، عمر بالایی دارند و دوام بالای آن‌ها باعث می‌شود تا ایمنی بیشتری برای کارگران در حین کار تامین شود. این تخته‌ها همچنین وزنی سبک دارد که استفاده از آن را در پروژه‌های گوناگون ممکن می‌سازد.

ابعاد این تخته‌های بنایی روسی نیز کمی با تخته ایرانی تفاوت دارد. این تخته‌ها در طول‌های 3، 4 و 6 متری و با ضخامت 5.2 سانتی‌متر و همچنین در عرض‌های 10، 12 و یا 20 سانتی متری در بازار موجود است.

تخته بنایی روسی چه تفاوتی با تخته‌های بنایی ایرانی دارد؟

تخته بنایی‌های از نوع روسی برخلاف تخته بنایی‌های ایرانی معمولا فاقد ترک در سطح خود هستند و بسیار صاف و یکدست هستند. این نوع از تخته‌ها به دلیل کیفیت بالای چوب، ایمنی کارگران را بهتر حفظ می‌کنند زیرا مشکلاتی مانند ترک خوردن و یا شکستن، کمتر در آن‌ها رخ می‌دهد.

به علاوه وزن این تخته‌های بنایی روسی نیز در مقابل مدل ایرانی آن، کمتر است. این تخته‌ها همچنین از نظر ابعاد نیز کمی با مدل ایرانی آن تفاوت دارد. تخته‌های بنایی روسی و ایرانی از لحاظ قیمت نیز با هم متفاوت هستند. این تخته‌ها از مدل ایرانی آن گران‌تر است.

تخته-بنایی-روسی

کاربرد تخته بنایی روسی

این مدل از تخته‌ها برای قرار گرفتن بر روی داربست‌ها و تسهیل دسترسی کارگران به نقاط بالایی در ساختمان‌های در حال ساخت به کار می‌روند. این تخته‌ها در موارد گوناگون استفاده می‌شوند که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • نماکاری ساختمان مانند اجرای آجرنما و یا سنگ در نمای بناها
  • نقاشی فضاهای داخلی و یا خارجی ساختمان
  • گچکاری، گچبری در داخل ساختمان‌ها
  • سیمان کاری در داخل و خارج بناها
  • انواع فعالیت‌های مربوط به نازک کاری در ساختمان‌ها
  • انواع مراحل تعمیرات در ساختمان‌های گوناگون

این نوع از تخته‌های بنایی روسی همچنین به علت ظاهر زیبا و کم ایرادی که دارد، برخی از اوقات در ساخت دکورسیون منازل و ساختمان‌ها نیز به عنوان شلف، کتابخانه و یا قفسه چوبی نیز به کار می‌رود.

چه نکاتی را باید در هنگام خرید و استفاده از تخته بنایی روسی در نظر گرفت؟

تخته بنایی یکی از ابزار و وسایل بسیار حساس و کلیدی در انواع پروژه‌های ساختمانی است. در انتخاب این وسیله بهتر است این نکات را جدی بگیرید:

  • در هنگام خرید و انتخاب این تخته‌ها دقت کنید تا سطح و داخل چوب، بدون هر گونه ترک، خوردگی و شکستگی باشد. همچنین دقت کنید که تخته هیچ گونه موج و یا تاب خوردگی نیز نداشته باشد. ایمنی در هنگام قرار گرفتن روی تخته بسیار مهم است و وجود هر گونه مشکل ممکن است بهای سنگینی داشته باشد.
  • هنگام قرار گرفتن این تخته‌ها بر روی داربست و یا هر وسیله دیگری، نکات ایمنی را رعایت کنید و از اتصالات و ایمنی مطمئن شوید.
  • تخته‌های بنایی را هر چند وقت یک بار از لحاظ سالم بودن بررسی کنید تا اگر مستهلک و یا خراب شده‌اند، به زودی تعویض شوند.
  • در هنگام نگهداری این تخته‌ها وقنی از آن‌ها استفاده نمی‌شود، بهتر است تا در جای خشک و به دور از آفتاب نگهداری شوند. به علاوه آن‌ها را طوری قرار دهید تا جرایان هوا به خوبی از میان تخته‌ها عبور کند تا دچار پوسیدگی نشوند.

سخن آخر

تخته بنایی روسی یکی از انواع پرکاربرد تخته بنایی است که جنس آن محکم‌تر و استحکام آن بیشتر از انواع ایرانی این محصول است. از این وسیله برای قرار دادن بر روی داربست و یا دسترسی بهتر کارگران ساختمانی به بخش‌های بالاتر در ساختمان استفاده می‌شود. کیفیت و سلامت این وسیله در حفظ ایمنی کارگران در هنگام ساخت بسیار موثر است. از این وسیله برای نقاشی، گچکاری، نماکاری، گچ‌کشی، سیمان‌کشی در پروژه‌های ساختمانی استفاده  می شود..

قیمت تخته بنایی از نوع روسی از نوع ایرانی آن گران‌تر است زیرا هم کیفیت و استحکام بهتری دارد و هم وزن آن از انواع دیگر سبک‌تر است.

جهت اطلاع از موجودی و سفارش محصول با شماره تلفنهای شرکت تنهاوود ( 091276406780912056004209190647638 ) تماس بگیرید.