بررسی و معرفی پشت بند قالب چوبی

هدف از نگارش این محتوا ﺁشنایی شما با پشت بند قالب چوبی است. از آنجایی که در پروژه‌های ساختمانی یکی از مهم‌ترین و الزامی‌ترین ابزار، اجزای قالب ‌بندی‌ها هستند. در واقع اجزای  قالب‌ بندی چوبی نقش بسیار مهمی را در صنعت ساخت ‌و ساز ایفا می‌کند. در گذشته کاربرد قالب‌های چوبی بیشتر بوده اما امروزه استفاده از آن کاهش یافته، ما در این مطلب قصد داریم به بررسی مزایای استفاده از پشت بند قالب چوبی بپردازیم.

پشت بند قالب چوبی چیست؟

منظور از پشت بند قالب چوبی مجموعه‌ای از قطعات چوبی مخروطی، قائم و یا افقی و قوسی هستند که برای نگهداری قالب و انتقال نیروهای ناشی از بتن ریزی از قالب به زمین، کاربرد دارند. این پشت بندها دارای انواع مختلفی در بازار هستند.

انواع پشت بندها

از پشت بند قالب چوبی جهت افزایش مقاومت در برابر فرسایش جانبی بتن و جلوگیری از حرکت قالب‌ها در زوایای مختلف استفاده می‌شود. این پشت بندها عمدتاً به دودسته تقسیم می‌شوند و هر کدام کاربرد و مزایایی دارند.

پشت بند قالب چوبی افقی

پشت بند قالب افقی  جهت جلوگیری از حرکت قالب‌ها و افزایش مقاومت در محور طولی بسته می‌شوند. اغلب دارای قطر 5 سانتی‌متر هستند و با فاصله 50 سانتی‌متر از یکدیگر قرار می‌گیرند.

پشت بند قالب چوبی عمودی

 پشت بند قالب عمودی جهت افزایش مقاومت در برابر فشارهای جانبی بتن و جلوگیری از حرکت قالب‌ها در راستای قائم به کار می‌روند. اغلب برای ارتفاع کمتر از 2 متر کاربرد دارند. این پشت بندهای عمودی در پشت سر پشت بندهای افقی بسته می‌شوند.

کاربرد پشت بند قالب چوبی

استفاده از پشت بند قالب چوبی اغلب در ساختمان‌هایی با اسکلت بتن کاربرد دارد. در حقیقت لازم است بدانید که در روند ساخت سازه‌های بتنی،  بتن مورد استفاده در ابتدا روان است و برای اینکه سفت شود و شکل گیری خوبی داشته باشد لازم است درون قالب‌هایی ریخته شود که به وسیله پشت بندها محکم شده‌اند. در حال حاضر انواع بسیار زیادی برای قالب بندی ساختمان‌ها وجود دارد و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، اما باید بدانید که استفاده از پشت بند چوبی نیز هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد و مزایای بسیاری دارد. در ادامه به بررسی مزایای استفاده از پشت بند چوبی می‌رسیم و هرکدام را به اختصار توضیح می‌دهیم.

مزیت پشت بند قالب چوبی

در ادامه این بخش به بررسی برخی از مزایای استفاده از پشت بند قالب چوبی می‌پردازیم و با آن‌ها آشنا می‌شویم.

قیمت مناسب پشت بند قالب چوبی

یکی از مهم‌ترین و بهترین مزایای پشت بند قالب چوبی قیمت بی‌نظیر و مقرون به صرفه آن است. شما با خرید این پشت بندها احتیاجی به پرداخت هزینه بالا ندارید، زیرا قیمت پایین‌تری نسبت به انواع دیگر پشت بندها دارد.

سرعت بالای نصب پشت بند

سرعت اجرا و نصب پشت بند قالب چوبی بسیار بالا است و شما می‌توانید هرچه سریع‌تر کار ساختمان خود را به پایان برسانید و در وقت و هزینه‌های کار خود صرفه‌جویی کنید.

وزن سبک این پشت بندها

به دلیل وزن سبک، پشت بند قالب چوبی، جا به ‌جایی و کار با آن‌ها بسیار ساده و آسان است. به همین دلیل می‌تواند گزینه مناسبی برای کارهای ساختمانی باشد.

طول عمر پشت بند قالب چوبی

میزان طول عمر پشت بند  بستگی به نوع و مراقبت شما از آن‌ها دارد. اگر به خوبی از آن‌ها استفاده کنید بدون شک طول عمر طولانی‌تری دارند. از آنجایی که پشت بند یکی از مهم‌ترین ابزار در قالب بندی بتن است باید بهترین کیفیت را داشته باشد. دقت داشته باشید که اگر پشت بند شما کیفیت مرغوبی نداشته باشد ضررهای بسیاری به اسکلت ساختمان و عملیات بتن ریزی وارد می‌شود.

کیفیت پشت بند قالب چوبی

از دیگر مزایای این نوع از پشت بند  می‌توان به کیفیت عالی و بی ‌نظیر آن اشاره کرد. در حقیقت برخی از انواع این پشت بندها کیفیت بالایی ندارند اما برخی دیگر مقاومت بالایی در برابر وزن سنگین بتن دارند و تغییر شکل نمی‌دهند. از دیگر مواردی که بر کیفیت این پشت بندها تأثیر می‌گذارد رطوبت است که به پشت بندها آسیب جدی وارد می‌کند. به همین دلیل شما باید یکی از انواع آن را خریداری کنید که در برابر رطوبت مقاوم باشد و آسیب نبیند.

جمع‌بندی

در این مطلب با پشت بند قالب چوبی به طور جامع و کامل آشنا شدیم و انواع و مزیت‌های آن را بررسی کردیم. همانطور که گفتیم منظور از پشت بند قالب چوبی، ابزار و متعلقاتی هستند که برای افزایش مقاومت قالب در برابر نیروهای ناشی از بتن ریزی استفاده می‌شود. این پشت بندها دارای انواع مختلفی از جمله پشت بند افقی و عمودی هستند که هرکدام کاربردی دارد. همانطور که در مطالب به آن اشاره کردیم استفاده از پشت بند چوبی در برخی شرایط بسیار مناسب ‌تر از نوع فلزی آن است.

شرکت تنهاوود بزرگترین واردکننده انواع تخته های قالب بندی بتن در  ایران است. جهت استعلام قیمت و خرید انواع تخته پلی وود ، تخته سه لایی و چندلایی، تخته بنایی و زیرپایی با شماره تلفنهای زیر تماس بگیرید.

کارخانه :  تهران ، چهارراه ملارد، یوسف آباد قوام، خیابان نهم غربی,پلاک50

دفتر فروش شرکت: (30 خط) 54651000

کارشناس فروش :

09127640678

09190647638

09120560042

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *