تخته بنایی 4 متری

تخته بنایی 4 متری چیست و چه کاربردی دارد؟

عمران و ساختمان‌سازی یکی از کلیدی‌ترین صنایع و خدماتی است که همیشه یکی از نیازهای اولیه انسان‌ها یعنی مسکن را تامین کرده است. مصالح ساختمانی بسیاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این صنعت ارتباط دارد. از آهن و بتن و سیمان گرفته تا شیشه و سرامیک و گچ، همه و همه مصالحی است که به صورت مستقیم در ساخت و ساز سازه‌های گوناگون به کار می‌رود.

 اما برخی مواد و مصالح و یا ابزارها نیز وجود دارد که به صورت غیرمستقیم در مراحل ساخت و ساز بناها به کار گرفته می‌شود. یکی از این ابزارهای مهم و کلیدی در ساخت و ساز انواع ساختمان، تخته بنایی و یا تخته زیرپایی است. این ابزار در سایزها و طول‌های گوناگون مانند تخته بنایی 4 متری، 6 متری و یا طول‌های دیگر بسته به کاربرد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم تا این ابزار و وسیله ساختمانی را بررسی کرده و درباره انواع، کاربرد و مشخصات آن اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

تخته بنایی 4 متری چیست؟

تخته‌های بنایی همان طور که از نامشان پیدا است از جنس چوب بوده و برای استفاده کارگران و معماران در هنگام  ساخت و ساز بیرونی و یا درونی ساختمان‌های گوناگون به کار می‌روند. این تخته‌ها که تخته زیرپایی نیز نامیده می‌شوند، برای بالا رفتن افراد و نیز دسترسی آن‌ها به بخش‌های بالایی سازه و بیشتر همراه با انواع داربست‌های دیگر مانند داربست‌های فلزی و یا چوبی، به کار می‌روند. این تخته‌ها از چوب‌های گوناگون و بیشتر نوع مستحکم آن‌ها برای ایمنی بیشتر کارگران در هنگام کار ساخته می‌شوند. تخته بنایی 4 متری بیشتر برای نماکاری ساختمان، گچکاری، گچبری، رنگ‌آمیزی و یا دیگر موارد کاربرد دارند.

مشخصات تخته‌های بنایی

تخته بنایی نقش زیادی در امنیت و ایمنی کارگران در هنگام کارهای ساختمانی دارند. به همین دلیل از چوب‌های بسیار محکم و با کیفیت بالا  و همچنین ضخامت زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نوع چوب استفاده شده در ساخت این تخته‌ها طوری است که به راحتی دچار شکستگی نمی‌شود و پوسیدگی و فرسودگی کمی در طول زمان دارد. به علاوه جنس این چوب‌ها معمولا طوری انتخاب مي‌شود تا برای جابه‌جایی سبک و کم وزن باشد.

این تخته‌ها ابعاد و طول‌های متفاوتی دارند که بنا به کاربرد انتخاب و استفاده می‌شوند. تخته بنایی 4 متری، 3 متری و 6 متری انواع پرکاربردتر این متریال به شمار می‌روند. این تخته‌ها ضخامت 5 سانتی‌متری دارند و بیشتر با عرض 20 سانتی‌متری مورد استفاه قرار می‌گیرند. این تخته‌ها در دو نوع در ایران عرضه می‌شوند. مدل ایرانی و مدل روسی انواع پرکاربرد این تخته‌های زیرپایی و یا تخته بنایی هستند. تخته‌های بنایی روسی به دلیل کیفیت بالا و نیز قیمت مناسب، کاربرد زیادی در ساخت تخته‌های بنایی دارند.

نوع ایرانی این تخته‌های زیرپایی و یا بنایی، بیشتر با طول 4 متری و ضخامت 5 سانتی‌متری و در عرض‌های 10، 12 و یا  15 سانتی‌متری به بازار عرضه می‌شوند.

کاربرد تخته بنایی 4 متری چیست؟

تخته‌های بنایی 4 متری بیشتر برای سوار کردن بر روی انواع داربست و برای دسترسی راحت کارگران به بخش‌های گوناگون ساختمان در حال ساخت، به کار می‌رود. برخی از کاربردهای مهم این تخته‌های زیرپایی عبار است از:

  • گچکاری و گچ‌بری در بخش‌هایی از دیوارها و یا سقف بنا، که ارتفاع زیادی دارد.
  • نقاشی داخل ساختمان
  • نماکاری و اجرای آجرنما
  • انجام تعمیرات ساختمانی

کیفیت تخته ‌بنایی باید چگونه باشد؟

تخته‌هایی که به عنوان تخته زیرپایی و یا تخته بنایی به کار می‌روند، نقشی مهم در ایمنی افراد در حال کار در پروژه‌های ساختمانی دارند. این  تخته‌ها باید از بهترین و مستحکم‌ترین نوع چوب تهیه شوند. این تخته‌ها بیشتر از چوب روسی تهیه می‌شوند که یکی از مرغوب‌ترین و محکم‌ترین انواع چوب در جهان است. این تخته‌ها، باید در برابر گرما و سرما و نیز رطوبت، مقاومت کافی داشته باشند و به راحتی دچار پوسیدگی و شکستگی نشوند. داشتن موج و یا تاب نیز در این تخته‌ها ممکن است برای کارگران خطرآفرین باشد زیرا در اثر کمی اشتباه باعث لغزش افراد از روی این چوب‌ها خواهد شد.

انواع تخته بنایی چیست؟

انواع گوناگون و متنوعی از تخته بنایی ساختمانی در فروشگاه‌های مصالح فروشی و عرضه چوب وجود دارند. هر کدام از این مدل‌ها نیز در ابعاد مختلفی از لحاظ طول و عرض و ضخامت تولید می‌شوند. رایج‌ترین نوع این تخته‌ها، تخته‌های بنایی روسی و ایرانی هستند. البته در سال‌های اخیر نوع چینی این تخته بنایی 4 متری نیز به بازار ایران وارد شده است. با هم دو نوع پرکاربرد این تخته‌ها را بررسی می‌کنیم.

تخته بنایی روسی

تخته بنایی‌ها روسی از چوب مرغوب روسی که مربوط به جنگل‌های انبوه در منطقه سیبری روسیه است، تولید می‌شود. این نوع از تخته زیر پایی مورد استفاده در ایران، کیفیت بسیار بالا داشته و بسیار ایمن، مستحکم و با بادوام بالا است. این چوب‌ها به طور معمول از تخته زیرپایی‌های ایرانی طول بیشتری دارند و در دو طول 4 متری و 6 متری عرضه می‌شوند. عرض این تخته‌ها در بازار چیزی بین 10 تا 30 سانتی متر و ضخامت آن‌ها نیز نزدیک به 5 سانتی متر و یا بیشتر است.

تخته بنایی ایرانی

نوع دیگر این تخته بنایی‌ها، مدل ایرانی آن است. این تخته‌ها تولید شهرهای تبریز و تهران هستند و از چوب درختان صنوبر و کاج در شمال ایران تهیه و تولید می‌شوند. این تخته‌ها نیز در ابعاد گوناگون و بر حسب کاربرد در مصالح فروشی‌ها و فروشگاه‌های عرضه چوب به فروش می‌رسند. این نوع از تخته زیرپایی کیفیت بالایی دارد و به دلیل آن که طول کمتری از مدل روسی دارد با قیمت مناسب‌تری نیز به فروش می‌رسد. تخته بنایی 4 متری، 3 متری و 6 متری، ابعاد رایج این نوع از متریال است. عرض این تخته‌ها نیز مانند مدل روسی‌ بین 10 تا 30 سانتی متر است و در ضخامت 5 سانتی متری عرضه می‌شود. در این باره مقاله تخته بنایی 6 متری را مطالعه نمایید.

در هنگام خرید تخته بنایی 4 متری باید به چه نکاتی توجه کرد؟

تخته بنایی به دلیل این که کارگر قرار است روی آن قرار بگیرد، باید ایمنی بالایی داشته باشد و از جان او محافظت کند. به علاوه این تخته‌ها قرار است برای بارها و بارها در فرآیندهای ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته و مدام از یک پروژه به پروژه دیگر منتقل شوند.

به همین دلیل باید طوری انتخاب شوند تا دوام بسیار زیادی داشته باشند. در ادامه نکاتی را که باید هنگام انتخاب و خرید این وسیله مهم در نظر داشته باشید را با هم مرور خواهیم کرد:

  • خرید محصولاتی مانند تخته بنایی بهتر است به صورت حضوری و با دقت کامل انجام شود. در صورتی که برای اولین بار است که از یک فروشنده خاص خرید می‌کنید به صورت حضوری برای انتخاب مراجعه کنید و از خرید آنلاین اجتناب کنید.
  • از فروشندگانی که تنوع محصول زیادی دارند، خرید کنید تا حق انتخاب بیشتر و نیز فرصتی برای مقایسه انواع محصولات را داشته باشید.
  • چوب درختان مانند بلوط و صنوبر به دلیل تراکم بالا، تحمل وزن بیشتری دارند و در نتیجه دوام بیشتری نیز برای کارگاه ساختمانی شما خواهند داشت.
  • فصل درستی را برای خرید محصولات چوبی مانند تخته بنایی 4 متری انتخاب کنید. به دلیل این که بخش بزرگی از چوب‌های تخته بنایی محصول کشور روسیه است، قیمت آن در فصل‌های عرضه چوب و واردات آن به کشور، پایین‌تر خواهد بود. به دلیل سخت بودن حمل و نقل چوب در فصول سرد در روسیه، واردات این محصول به دیگر کشورها از ماه اردیبهشت در سال آغاز می‌شود. بهتر است پس از اردیبشت ماه و پس از عرضه و بیشتر شدن واردات این محصول، خرید خود را برنامه ‌ریزی نمایید.
  • از خرید چوب‌هایی که دارای بافت یکدست نیستند و ترک، تاب خوردگی و زدگی دارند، اجتناب کنید.
  • برای خرید این محصول توجه داشته باشید که این تخته قرار است وزن کارگران به اضافه ابزار و نیز مصالح ساختمانی را برای مدت طولانی تحمل کند، پس با کیفیت‌ترین محصولات و مرغوب‌ترین نوع آن را انتخاب کنید.
  • به وزن هر کدام از تخته‌ها دقت کنید. این محصول قرار است به صورت مداوم جابه‌جا شود و به همین دلیل بهتر است نوعی که وزن کمتری دارد را برگزینید.

جهت اطلاع از موجودی و سفارش محصول با شماره تلفنهای شرکت تنهاوود ( 091276406780912056004209190647638 ) تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *