تخته بنایی 6 متری

نکات لازم در رابطه با تخته بنایی 6 متری

شغل بنایی از گذشته تاکنون به علت کار کردن در ارتفاعات مختلف و زیاد، جزو مشاغل سخت و پرخطر محسوب می‌شود. برای کار کردن در چنین ارتفاعی به یک ابزار قدرتمند، محکم و با ایمنی بالا نیاز است. از جمله موارد پرکاربرد در ساختمان‌سازی، تخته بنایی و یا همان تخته زیرپایی است. این ابزار در جهت دسترسی به طبقات و ارتفاعات بالا مورد استفاده قرار گرفته و انواع مختلفی نظیر تخته بنایی 6 متری دارد. ایمن بودن تخته زیرپایی بسیار دارای اهمیت است زیرا این تخته‌ها به نوعی محافظ جان استادکاران و کارگران ساخت و ساز هستند.

تخته بنایی یا زیرپایی چیست؟

یکی از پرکاربردترین تجهیزات در صنعت ساختمان‌سازی، تخته‌های بنایی یا زیرپایی هستند که در جهت دسترسی به ارتفاعات و طبقات بالایی ساختمان‌ها برای مواردی نظیر رنگ کردن دیوارها، اجرای نمای بیرونی، سیمان‌کاری، گچ‌کاری، تعمیرات و بازسازی بنا و غیره استفاده می‌شوند. این تخته‌ها از چوب‌های بسیار محکمی ساخته شده‌اند که با قرار گرفتن بر روی داربست، یک نوع تکیه‌گاه را برای ایستادن استادکار، کارگر و دیگر بناها به وجود می‌آورند تا با تسلط کافی به کار خود مشغول شوند. در ارتفاعات پایین‌تر اغلب به جای تخته بنایی 6 متری و یا انواع دیگر آن، از بشکه و یا نردبان استفاده می‌شود.

به طور کلی تخته‌های بنایی از نظر تعداد لایه، ضخامت، ابعاد و جنس با یکدیگر تفاوت دارند. این تخته‌ها با استفاده از بهترین و مقاوم‌ترین چوب‌ها ساخته شده و از استحکام بسیار بالا و طول عمر زیادی برخوردار هستند. به طوریکه استادکاران و کارگران با قرار گرفتن بر روی آن‌ها، احساس امنیت خواهند داشت. همچنین این تخته‌ها در برابر گرما، سرما، رطوبت و بسیار دیگر از عوامل محیطی مقاوم بوده و دچار پوسیدگی، خمیدگی و فرسودگی نمی‌شوند. (استعلام قیمت)

اغلب طول این تخته‌ها، 3، 4 و 6 متر بوده و در عرض‌های 10، 12 و 20سانتی‌متری تولید می‌شوند. ضخامت این تخته‌ها در حدود 5 سانتی‌متر است. برای ساخت تخته‌های بنایی اغلب از چوب‌های روسی استفاده می‌شود. در واقع کشور روسیه با داشتن جنگل‌های انبوه یکی از معروف‌ترین کشورها در زمینه صادرات چوب در جهان است. قیمت این نوع چوب‌ها با توجه به کیفیت بسیار بالای آن‌ها در تولید تخته‌های بنایی، مقرون به صرفه خواهد بود. البته برای تولید ارزان‌تر تخته‌های بنایی می‌توان از چوب‌های ایرانی نیز استفاده نمود که از لحاظ کیفیت و استحکام با چوب‌های روسی در رقابت‌ هستند.

انواع تخته بنایی

در حال حاضر یکی از پرسودترین صنایع در ایران، صنعت چوب است. تخته‌های بنایی موجود در بازار ایران از دو نوع چوب روسی و ایرانی تهیه و تولید شده‌اند. امروزه شرکت‌های داخلی زیادی در زمینه تولید تخته بنایی 6 متری، 4 متری و 3 متری فعالیت می‌کنند اما این شرکت‌ها قادر به تأمین تمامی نیازهای داخلی نبوده و باید از کشورهای دیگری مانند روسیه، تخته چوب وارد کرد.

  • تخته بنایی ایرانی: کیفیت تخته‌های بنایی ایرانی بسیار بالا بوده و از استحکام خوبی برخوردارند اما هنوز به خوبی محصولات خارجی نیستند. البته ناگفته نماند قیمت تخته بنایی ایرانی به نسبت نوع خارجی کمتر و ارزان‌تر است. شهرهای تبریز و تهران در امر تولید تخته‌های زیرپایی فعالیت بسیاری داشته و با استفاده از چوب‌های کاج و صنوبر جنگل‌های شمال ایران، انواع تخته‌ها بنایی را در ابعاد مختلف 6، 4 و 3 متری تولید می‌کنند.
  • تخته بنایی روسی: تخته‌های بنایی روسی از چوب بهترین و مقاوم‌ترین درختان کاج و صنوبر جنگل‌های روسیه ساخته شده‌اند. اغلب تخته‌های روسی به نسبت نوع ایرانی، طول بیشتری دارند. پرکاربردترین نوع این تخته‌ها، تخته بنایی 6 متری و 4 متری در عرض 10 تا 30 سانتی‌متر بوده که ضخامت 2/5 سانتی‌متر دارند.

نکات مهم در زمان خرید تخته بنایی 6 متری

در زمان خرید تخته بنایی 6 متری و دیگر ابعاد این نوع تخته‌ها باید به نکات ویژه‌ای نظیر موارد زیر توجه داشت؛

  • مقاومت تخته‌های بنایی در برابر عواملی مانند رطوبت، گرما و سرمای هوا نیز در کنار میزان استحکام آن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا بیشترین کاربرد این تخته‌ها در داربست‌ها و نمای بیرونی ساختمان است.
  • این تخته‌ها باید وزن بسیار سبکی داشته باشند به طوریکه کارگران و بناها بتوانند به راحتی آن‌ها را بر روی داربست جابه‌جا کنند.
  • طول عمر و کارایی این تخته‌ها زیاد بوده و موجب می‌شود تا کارگران از یک تخته بنایی برای ساخت‌وسازها و تعمیرات بسیاری استفاده کنند.
  • در زمان خرید تخته بنایی باید دقت شود که تخته هیچ نوع ترک‌خوردگی و یا برآمدگی نداشته باشد، زیرا هر یک از این ایرادات می‌تواند ایمنی کارگر را به خطر بیاندازد. به طور مثال ممکن است در حین کار، ترک‌های تخته باز شده و کارگر تعادل خود از دست داده و سقوط کند.
  • جنس چوب استفاده شده در ساخت تخته‌های بنایی و زیرپایی بسیار دارای اهمیت است و در زمان خرید این نوع تخته‌ها باید به آن توجه ویژه داشت.
  • برای خرید تخته‌های بنایی ایرانی و یا روسی بهتر است به صورت حضوری به فروشگاه مراجعه کرده تا کیفیت و جنس تخته را مورد بررسی قرار داد. همچنین برای خرید اینترنتی باید به فروشگاه‌های معتبر رفته تا از کیفیت و جنس تخته‌های زیرپایی ارائه شده اطمینان داشت.

عوامل موثر بر قیمت تخته بنایی

قیمت تخته بنایی به عواملی مانند افزایش تورم و نوسانات بازار ارز و تحریم‌ها بستگی دارد. تمامی این موارد بر روی قیمت چوب تأثیر داشته و موجب افزایش قیمت آن می‌شوند. به مراتب با افزایش قیمت چوب، قیمت کاغذ و تخته بنایی 6 متری و دیگر ابعاد نیز افزایش می‌یابد. همچنین از طرفی، تخته‌های بنایی وارداتی و روسی، با دلار خریداری شده و با افزایش قیمت دلار، قیمت آن‌ها نیز افزایش چندانی دارد. در کل نیز قیمت تخته‌های بنایی روسی همیشه از نوع ایرانی گران‌تر است.

 بالا بودن قیمت تخته‌های روسی علاوه بر قیمت دلار، به کیفیت چوب آن‌ها نیز بستگی دارد. واردات تخته‌های بنایی و چوب‌های روسی در فصول سرد سال کاهش یافته و قیمت آن‌ها در این فصول بسیار افزایش می‌یابد. از دیگر عواملی که می‌تواند بر روی قیمت این تخته‌ها تأثیرگذار باشد، طول تخته، جنس چوب تخته، میزان عرض تخته و ضخامت آن است.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، تخته‌های بنایی یکی از تجهیزات بسیار پرکاربرد در ساختمان‌سازی بوده و در زمان خرید آن باید به نکاتی نظیر مقاومت، استحکام چوب، ابعاد تخته بنایی و طول و عرض آن، وزن سبک در جهت جابه‌جایی آسان و همچنین قیمت تخته بنایی 6 متری و دیگر ابعاد باید توجه داشت.

جهت اطلاع از موجودی و سفارش محصول با شماره تلفنهای شرکت تنهاوود ( 091276406780912056004209190647638 ) تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *