تخته داربست روسی

همه چیز درباره تخته داربست روسی

خرید تخته داربست روسی یکی از مهم‌ترین موارد در ساختمان سازی به شمار می‌رود. حتما تا به حال هنگام عبور از کنار یک ساختمان در حال ساخت، چشمتان به چوب‌هایی که روی داربست‌ها قرار گرفته افتاده است. ممکن است این سوال برای شما ایجاد شده باشد که این تکه چوب‌ها به چه منظور استفاده می‌شوند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به سوالاتی که در ذهنتان دارید، پاسخ دهیم.

تخته داربست روسی

تخته داربست یا تخته زیرپایی یک نوع فرآورده چوبی است که برای ایستادن بر روی داربست قرار می‌گیرد و در انجام تعمیرات مربوط به ساختمان، نصب نمای ساختمان، شستشوی نمای ساختمان، نقاشی و گچکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تخته داربست روسی ارتباط مستقیم با ایمنی کارگران ساختمان دارد؛ از این روی می‌بایست از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. (استعلام قیمت)

انواع تخته روسی

چوب روسی، دارای انواع مختلفی است و اغلب از چوب درخت کاج ساخته می‌شود؛ این نوع تخته تنوع بسیار بالایی دارد و معروف‌ترین و پرکاربردترین آن تخته داربست روسی است. در ادامه به معرفی انواع تخته روسی خواهیم پرداخت.

چوب راش

چوب راش یکی از پرکاربردترین چوب‌ها در صنایع مختلف است که در اقصی نقاط جهان یافت می‌شود. رنگ قسمت بیرونی چوب راش روشن و درون آن زرد و قهوه‌ای متمایل به قرمز است. مناطق کوهستانی بهترین آب و هوا را برای رشد درختان راش دارد. درخت راش در ایران، تنها در مناطق شمالی قابل رشد است.

مقاومت در برابر فرسایش و پوسیدگی، سختی بالا و وزن سبک از ویژگی‌های مهم چوب راش روسی به شمار می‌روند. این ویژگی‌ها سبب شده تا چوب راش در صنعت مبل سازی مورد توجه زیادی واقع شود.

چوب نراد|تخته داربست روسی

چوب نراد یکی از انواع چوب‌های نرم و سبک به شمار می‌رود که از درخت کاج گرفته می‌شود. رنگ چوب نراد روسی، کرم متمایل به سفید است و به لحاظ شکل و رنگ خاصی که دارد، در طراحی دکوراسیون داخلی، تخت، مبل، کف پوش و دکور سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چوب سانسا

یکی دیگر از تخته‌های روسی، سانسا است که از انواع درخت کاج محسوب می‌شود. از این چوب جهت ساخت ام دی اف، نئوپان، تخته سه لا و ساخت الیاف استفاده می‌شود. چوب سانسا از لحاظ قیمت در رده اقتصادی قرار دارد و از به صرفه‌ترین و کاربردی‌ترین چوب‌ها به شمار می‌رود.

لمبه روسی

لمبه به پروفیل‌های چوبی می‌گویند که قابلیت متصل شدن به یکدیگر را داشته باشند. در ساخت این نوع چوب می‌توان از چوب درختان مختلف استفاده کرد. چوب لمبه دارای طول عمر بسیار بالایی است و در طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مزایای مهم این نوع چوب قابلیت حمل آسان آن است.

چوب یولکا یا نوئل

چوب یولکا یکی از انواع چوب‌هایی است که دارای ساختار نرم و درشت است. چوب یولکا از خانواده کاج‌ها محسوب می‌شود و بیشتر در ساخت دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از تخته داربست روسی دارای بافت درشت و رنگ روشن است و همچنین مقاومت بالایی در برابر ضربه از خود نشان می‌دهد. ‌

کاربردهای تخته روسی

چوب روسی معمولا در اکثر صنایع کاربردهای فراوانی دارد. در ادامه مطلب صنایعی را معرفی خواهیم کرد که از چوب روسی بیشترین استفاده را دارند.

  • ساخت تخت، مبل و انواع دکوراسیون
  • ساخت کمد و کابینت
  • ساخت کف پوش و دیوار پوش
  • ساخت دیوار کاذب و قالب‌بندی آن
  • ساخت نمای چوبی
  • ساخت زیر سقف و پالت
  • ساخت درب و پنجره چوبی
  • ساخت آلاچیق
  • ساخت کاغذ و الیاف
  • قایق سازی

اندازه تخته داربست روسی

تخته داربست روسی یا تخته زیرپایی، دارای ابعاد معینی هستند. طول آن‌ها بین 4 تا 6 متر است و به شکل مکعب مستطیل ساخته می‌شود. قطر هر یک از این تخته‌ها بین 2.5 تا 5 سانتی متر در نظر گرفته می‌شود و عرض آن نیز در ابعاد مختلف 10، 15، 20 و 30 سانتی متر وجود دارد. لازم به ذکر است ابعاد تخته داربست روسی در صورت نیاز می‌تواند تغییر کند و در اندازه دلخواه برش داده شود.

مزایای تخته روسی

چوب روسی از تنوع بالایی برخوردار است از این روی نمی‌توان مزایای آن را به صورت جزئی بررسی نمود و باید به صورت کلی مزایای آن را مورد بررسی قرار داد.

اگر بخواهیم به صورت کلی به سه ویژگی مهم تخته داربست روسی اشاره کنیم، می‌توانیم به استحکام بالا، وزن سبک و نرمی آن اشاره داشته باشیم. این سه ویژگی باعث محبوبیت چوب روسی و کاربرد بیشتر آن در صنایع مختلف شده است. وزن سبک و نرم بودن آن باعث شده است که در دکور سقفی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا به راحتی و با استفاده از میخ و پیچ به یکدیگر متصل می‌شوند.

چوب روسی از لحاظ رنگ و ظاهر بسیار مورد توجه قرار گرفته و به همین خاطر در طراحی نمای ساختمان از آن استفاده می‌شود. این چوب‌ها به دلیل الاستیسیته بالایی که دارند، از انعطاف پذیری خوبی برخوردار هستند و در صورتی که ضربه‌ای به آن وارد شود، با مرطوب کردن چوب و قرار دادن در معرض حرارت مستقیم، پس از گذشت 10 دقیقه به شکل اولیه خود باز می‌گردند.

نکته جالب توجه در تخته روسی این است که در صورت آسیب دیدن قابل تعمیر است و سختی بالای چوب روسی مانع کنده کاری و مرمت آن نخواهد شد.

معایب تخته داربست روسی ‌

یکی از ایراداتی که به تخته روسی اطلاق می‌شود، وجود گره و ترک در این چوب است. این ایراد ممکن است به دلایل مختلفی در انواع چوب وجود داشته باشد اما به هر حال در هنگام خرید تخته روسی باید در این خصوص دقت کافی را به عمل آورد.

یکی دیگر از معایب این نوع چوب، این است که مکان مناسبی جهت رشد و تکثیر قارچ‌ها و حشرات هستند و این مورد باعث آسیب زدن به ظاهر چوب می‌شود و به مرور زمان تغییر رنگ چوباز کرم به قهوه‌ای را مشاهده خواهید کرد. این موجودات علاوه بر زیبایی به سختی و استحکام چوب نیز صدمه می‌زنند و در دراز مدت سبب افت کیفیت چوب می‌شوند.

آخرین عیبی که می‌توان از آن یاد کرد، مربوط به کار با چوب روسی است. ممکن است برخی افراد به استفاده از چوب روسی و برش آن حساسیت داشته باشند؛ به همین خاطر برای کار با تخته داربست روسی، ترجیحا از ماسک و دستکش استفاده کنید.

قیمت تخته روسی

کشور ما دارای منابع مختلف برای تولید چوب است و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چوب محسوب می‌شود، اما بیشتر چوب‌های مورد استفاده را از کشورهای دیگر از جمله روسیه تهیه می‌کند؛ چرا که این امر موجب حفظ جنگل‌ها و اکوسیستم کشور شده و مانع از آسیب به آن‌ها می‌گردد. از طرفی قیمت مناسب و کیفیت بالای چوب‌های روسی باعث شده تا سالانه میزان قابل توجهی تخته روسی وارد کشور شود.

قیمت این نوع چوب دارای نوسانات بسیاری است و بستگی به نوع کاربرد، اندازه و ظاهر آن دارد. پس حتما قبل از خرید اطلاعات لازم را در خصوص قیمت از فروشندگان معتبر کسب کنید.

 نکات مهم هنگام خرید تخته داربست روسی

حتما قبل از خرید تخته روسی نکات مهم در رابطه با خرید این نوع چوب را رعایت کنید تا در انتخاب خود دچار اشتباه نشوید.

در ابتدا سعی کنید از تعداد گره چوب و اندازه آن مطلع شوید. اگر چوب دارای گره‌های کمی باشد، به منزله کیفیت پایین آن است و در صورت استفاده از آن، لوازم شما دچار نقص و خمیدگی خواهند شد.

در هنگام خرید تمام قسمت‌های چوب را از لحاظ ظاهری مورد بررسی قرار دهید و به ترک‌ها و پوسیدگی‌های روی چوب دقت کنید. تخته روسی دارای رنگ روشن است اما در صورتی که در رنگ تخته داربست روسی تیرگی مشاهده کردید، به این معنا است که دچار عیب شده و به احتمال زیاد در معرض تابش مستقیم خورشید و یا شرایط بد آب و هوایی قرار گرفته است.

حتما قبل از خرید به پوسیدگی و تیره بودن درون چوب که بر اثر وجود حشرات و قارچ‌ها ایجاد شده، دقت کنید و با دست کشیدن بر روی چوب، از نداشتن رطوبت در داخل آن اطمینان حاصل کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *