تخته داربست

اهمیت تخته داربست در ساختمان‌سازی

مقدمه

یکی از محصولاتی که در عملیات ساخت‌وساز بسیار کاربرد دارد، تخته داربست است. این وسیله روی داربست‌های مختلف قرار می‌گیرد تا عملیات ساختمانی (مانند رنگ‌کاری، اجرا و تعمیر بنای ساختمان، گچ کاری و…) به‌راحتی انجام شوند. به این صورت که محیط امنی را برای ایستادن کارگران روی داربست فراهم می‌کند. از آنجایی‌که این وسیله با سلامت جانی کارگران سروکار دارد؛ بنابراین باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. در ادامه در مورد این وسیله بیشتر می‌خوانید.

ایمنی تخته‌های داربست

در بسیاری موارد، تخته‌های داربست با خرابی روبه‌رو می‌شوند و خطرات غیرقابل جبرانی را برای کارگران به وجود می‌آورند. خرابی‌ها به‌احتمال زیاد به دلیل استفاده نادرست در طول کار ساخت‌وساز، به‌عنوان‌مثال برش مواد، بارگذاری بیش از حد، یا تخریب تخته در طول ذخیره‌سازی است.

کارشناسان در طول بازدیدهای خود متوجه می‌شوند که تخته‌هایی در حال استفاده هستند که ظاهراً صدا دارند، اما با بررسی دقیق‌تر مشخص می‌شود که ضعیف شده‌اند. نمونه‌هایی از استفاده نادرست از تخته‌ها که می‌تواند باعث آسیب جدی شود عبارت‌اند از:

  • استفاده از تخته برای کمک به وسایل نقلیه بر روی زمین نرم
  • رانندگی تصادفی وسایل نقلیه از روی تخته‌ها
  • استفاده از تخته‌ها به‌عنوان رمپ برای دسترسی به چرخ
  • پرتاب یا انداختن تخته از ارتفاع
  • ذخیره کردن اجسام سنگین روی تخته‌ها، به‌عنوان‌مثال بلند کردن پالت‌های بلوک روی داربست در مناطقی که به طور خاص برای محل بارگیری طراحی نشده‌اند.

تعداد زیادی تخته در حال استفاده هستند که مطابق با استانداردهای موجود درجه‌بندی نشده‌اند. فقط بردهای تولید شده با استاندارد قابل‌قبول هستند. نوارهای انتهایی نقش مهمی در محافظت از تخته‌ها دارند و باید به‌خوبی ایمن شده باشند. نوارهای انتهایی آسیب‌دیده می‌توانند لبه‌های تیز باقی بگذارند که در هنگام دست زدن باعث بریدگی می‌شود.

بسیار مهم است که تخته داربست به طور منظم برای آسیب، پوسیدگی یا هر ویژگی دیگری که ممکن است استحکام تخته را کاهش دهد، بررسی شود. تخته‌ها باید قبل از ذخیره‌سازی و بازرسی تمیز شوند. آلودگی سطح تخته مانند مواد شیمیایی یا سیمان را بررسی کنید. اگر نمی‌توانید آن را تمیز کنید و به‌درستی بررسی کنید، باید تخته از بین برود.

علائم خرابی تخته داربست

موارد زیر برخی از عیوب رایج در تخته‌ داربست را توضیح می‌دهد، اما جامع نیست:

  • شکاف: باید به شکاف‌های انتهای تخته‌ها توجه کرد که می‌توانند تا حدی توسط نوارهای انتهایی پنهان شوند.
  • زوال: استاندارد، مقدار محدودی از افت (لبه‌گرد ناشی از انحنای چوبی که یک تخته از آن بریده شده است) را مجاز می‌کند و افت بیش از حد باید بررسی شود.
  • صدمه مکانیکی: اگر تخته به حدی آسیب ببیند که استحکام آن را کاهش دهد، باید از بین برود.

نمونه‌های متداول آسیب غیرقابل‌قبول عبارت‌اند از:

  • نوارهای انتهایی شکسته یا آسیب‌دیده
  • چوب شکسته شده از لبه تخته‌ها که به طور قابل‌توجهی سطح مقطع تخته را کاهش می‌دهد.
  • آسیب ناشی از برخورد شاخک‌های یک لیفتراک
  • بریدگی بیش از حد در سطح تخته‌ها ناشی از اره‌های دستی، اره‌های مدور یا آسیاب‌های زاویه‌ای
  • ترک‌های عرضی ناشی از اضافه‌بار

کلام آخر

ایمنی تخته‌های داربست بسیار مهم است و باید هنگام خرید و استفاده از آنها، دقت بالایی داشته باشید. این مقاله به‌صورت مختصر به ایمنی این محصولات پرداخت. شما نیز اگر درزمینه‌ی تخته‌های داربست فلزی تجربه‌ای دارید با ما در میان بگذارید.

تخته داربست فلزی همان تخته بنایی یا زیر پایی است که انواع مختلف ایرانی، چینی، روسی، مالزی و ….. آن توسط گروه صنعتی تنهاوود به فروش می رسد.

جهت اطلاع از موجودی و سفارش محصول با شماره تلفنهای شرکت تنهاوود ( 091276406780912056004209190647638 ) تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *