تخته بنایی

تخته بنایی چه کاربردهایی دارد؟

برای ساخت و ساز ساختمان و یا تعمیر و بازسازی یک ساختمان به وسایل متعددی نیاز است. هرچند به ظاهر بعضی از این وسایل ساده هستند، اما این سادگی دلیلی برای بی‌اهمیت بودن آنها نیست. تخته بنایی یکی از این موارد است. در ظاهر فکر می‌شود که تخته زیرپایی بنایی یک چوب ساده است که به راحتی و بدون نیاز به توجه می‌توان آن را خریداری و تهیه کرد. یا ممکن است تصور شود که این تخته کاربرد زیادی ندارد. اما این وسیله اهمیت زیادی در ساختمان سازی داشته و جنس و کیفیت ساخت آن نیز اهمیت زیادی دارد. در ادامه نگاهی به تخته زیرپایی بنایی، کاربردها و جنس آن خواهیم داشت.

تخته بنایی چیست؟

تخته بنایی به تخته زیر پایی هم معروف است. این تخته، چوبی یک تکه و مقاوم است که به عنوان سطحی قابل اتکا در زیر پای کارگران ساختمانی در ارتفاع‌های مختلف کاربرد دارد. در بسیاری از مواقع نیاز است تا کارگران در ارتفاع‌های مختلفی که می‌تواند یک متر یا ده‌ها متر باشد، به انجام کارهای ساختمانی بپردازند.

از آنجایی که انجام کارهای ساختمانی نیاز به تحرک و جابجایی است و حفظ تعادل کارگران در این مدت اهمیت زیادی دارد، در نتیجه با تخته زیرپایی بنایی، یک سطح موقتی برای فعالیت ساختمان ایجاد می‌شود. کارگران پس از اتمام کار به راحتی می‌توانند این تخته را به قسمت بعدی منتقل کرده و در فضای جدید نیز از آن استفاده کنند.

کاربرد تخته بنایی

تخته زیرپایی بنایی در هرجایی که قرار است کار ساختمانی در ارتفاع انجام بشود، کاربرد خواهد داشت. در مواقعی که ارتفاع کمی برای کار کردن مورد نیاز است، با استفاده از نردبام یا بشکه‌ها ارتفاع ایجاد شده و تخته زیرپایی بنایی بر روی آنها قرار می‌گیرد. اما در بیشتر مواقع برای کار روی داربست‌ها از تخته زیرپایی استفاده می‌شود. از آنجایی که داربست‌ها از قطر کمی برای قرارگرفتن و انجام کار برخوردار هستند، تخته‌های زیرپایی بر روی آنها قرار داده می‌شود. با این کار، یک سطح برای کار با تعادل و امنیت بیشتر ایجاد خواهد شد.

فرقی نمی‌کند که چه کاری قرار است کارگر در ارتفاع انجام بدهد، به طور مثال برای انجام مواردی همچون انواع امور بنایی، نقاشی،رنگ کردن دیوارها و سقف‌ها، گچکاری، برقکاری، امور تاسیساتی و موارد مشابه در ارتفاع از تخته بنایی استفاده می‌شود.

تخته بنایی

مشخصات بارز تخته بنایی

مهم‌ترین مشخصه تخته‌های بنایی کیفیت و مقاومت آنها است و بایستی دارای استحکام بسیاری باشند. به گونه‌ای که هنگام ایستادن کارگران و بناها روی آن، احساس امنیت داشته باشند. زیرا کار در ارتفاع زیاد از جمله حساس‌ترین کارها بوده و نیازمند امنیت بسیار بالا است. کارگران بایستی با خیالی راحت از امنیت و کیفیت تخته بنایی به کار خود ادامه دهند.

این تخته‌ها دارای سایز و اندازه‌های متفاوتی هستند و در طول‌های 3 ،4 و 6 متری به تولید می‌رسند. تخته‌های بنایی دارای ضخامتی در حدود 5 سانتی‌متر و در عرض‌های مختلفی اعم از عرض 10 ، 12 و 20 سانتی‌متر موجود هستند. بسته به نوع کاربرد تخته‌های بنایی در محل‌های مختلف ابعاد آن هم تغییر می‌کند.

جنس تخته بنایی معمولا از چوب روسی است. کشور روسیه به علت دارا بودن جنگل‌های انبوه سیبری،  از جمله برترین صادر کنندگان چوب به شمار می‌رود. در حقیقت کیفیت بالای چوب روسی و قیمت مناسب آن موجب گردیده تا در ساخت انواع محصولات چوبی اعم از تخته بنایی این نوع چوب مورد استفاده قرار گیرد.

چوب روسی علی‌رغم استفاده در ساخت تخته‌های بنایی، مورد استفاده در ساخت کفپوش، پارکت و سایر فراورده‌های چوبی مربوط به ساختمان سازی است. یکی دیگر از کاربردهای چوب روسی استفاده در ساخت ویلا و نمای چوبی ساختمان‌ها است.

اهمیت تخته‌های بنایی

تخته‌های بنایی از دو جنبه اهمیت زیادی دارند. این تخته‌ها قرار است امنیت نیروی کار را در ارتفاع تامین کنند. در نتیجه فقط قیمت تخته بنایی مهم نبوده و این وسیله، استقامت زیادی نیز باید داشته باشد. همچنین در کنار کارگرانی که بر روی این چوب‌ها رفت و آمد و کار می‌کنند. وسایل و تجهیزاتی نیز قرار داده می‌شود که لزوم استقامت این وسیله را بیشتر می‌کند. در نتیجه این تخته باید توانایی تحمل وزن زیادی داشته باشد و در کنار آن، انعطاف زیادی نداشته باشد تا تعادل کارگران و وسایل آنها از بین نرفته و به راحتی بتوانند کار کنند.

در کنار استقامت در برابر وزن و فشار، این تخته‌ها در بیشتر مواقع در فضای باز استفاده می‌شوند. در نتیجه باید مقاومت مناسبی در برابر رطوبت و آسیب‌های احتمالی که به آنها وارد می‌شود، داشته باشند. اگر تخته زیرپایی بنایی مناسبی خریداری کنید، از این وسیله می‌توانید بدون پوسیدگی، مدت زیادی استفاده کنید.

نکات مهمی که هنگام خرید تخته بنایی باید در نظر داشت

تخته بنایی یا همان تخته زیرپایی نوعی محافظ برای استفاده کارگران ساختمانی است. می‌توان گفت از جمله پرکاربردترین لوازم جهت ساخت و ساز همین تخته زیرپایی یا بنایی است. تخته‌های بنایی در سایزهای متفاوتی تولید می‌گردند و با توجه به نوع کاربرد آنها در امور مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این تخته برای انجام کارهای گوناگون ساختمانی از جمله ساخت ساختمان، نقاشی و رنگ کاری نقاط گوناگون ساختمان، گچ کاری دیوارها و سقف و نیز تعمیر نقاط مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. تخته بنایی موجود در ایران از دو نوع چوب زیرپایی روسی و تخته زیرپایی ایرانی تهیه شده است. در ادامه این مطلب به بررسی این نوع تخته چوبی خواهیم پرداخت.

انواع تخته بنایی

دو نوع تخته زیرپایی در ایران پرکاربرد است، تخته زیرپایی ایرانی و تخته زیرپایی بنایی روسی. در ادامه نگاهی به آنها خواهیم کرد.

تخته بنایی ایرانی

تخته زیرپایی بنایی ایرانی در بیشتر مواقع با طول 4 متر عرضه می‌شوند. این تخته‌ها پهنایی بین 10 تا 15 سانتی متر دارند و ضخامت آنها بیشتر از 5 سانتی متر است.

تخته زیرپایی بنایی روسی

تخته زیرپایی بنایی روسی در طول‌های متفاوتی ساخته می‌شود. طول این تخته در بیشتر مواقع، سه یا چهار و یا شش متر است. ضخامت این نوع تخته بنایی نیز بیشتر از پنج سانتی متر بوده و در عرض‌هایی بین 10 تا 20 سانتی متر تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

 جمع بندی| تخته بنایی

همانطور که در مطالب فوق به توضیح آن پرداخته شد، تخته بنایی از جمله ابزارهای مهم و ضروری مورد استفاده درساختمان سازی است. در خرید این نوع تخته‌های زیرپایی باید همواره نکاتی از جمله در نظر گرفتن مقاومت و استحکام بالای چوب، طول و عرض و سایز تخته بنایی، سبک بودن وزن آن ( به منظور سهولت در جابه‌جایی تخته زیرپایی) و نیز قیمت آن را مورد توجه قرار داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *