ام دی اف هایگلاس

ام دی اف هایگلاس

درباره ام دی اف هایگلاس

در این مقاله به تعریف ام دی اف و انواع آن از جمله ام دی اف هایگلاس خواهیم پرداخت. ام دی اف مخفف Medium- density fibreboard می باشد .یعنی تخته فیبر با دانسیته متوسط که این تخته به روش خشک تولید شده و دانسیته یا چگالی آن از 650 تا 800 کیلوگرم برمتر مکعب می باشد. ام دی اف از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی می باشد که محکم تر و سبک تر از چوب های رشته ای است. شاید جالب باشد که بدانید شرکت تنهاوود علاوه بر تولید انواع داربست ها و لوله داربستی و انواع لوله وپروفیل ها  در زمینه انواع ام دی اف ها  نیز فعال و مشغول می باشد.

ویژگی ها وکاربرد ام دی اف ها

از ویژگی های فنی ام دی اف می توان به ابعاد مختلف آن که شامل : 4100 × 1830-3660 × 1830 – 2440 × 1830 -2440 × 1220میلی متر با ضخامت های 3-8-12-16-18-20-25-32-38 میلی مترمی باشد اشاره نمود. از پرمصرف ترین ضخامت ها نیز می توان ضخامت های 3-8-12-16 و18 میلی متر را نام برد.  یکی از ویژگی های ام دی اف هایگلاس این است که می توان آن را روکش کرد به عنوان نمونه روکش تزئینی علاوه بر زیبایی که دارد به دوام آن در محیط هایی مثل آشپزخانه کمک می نماید .ام دی اف بر خلاف نئوپان و فیبر از ذرات الیاف چوب تولید می شود. در صورتی که فیبر و نئوپان از رشته های چوب و چسب تحت فشار و حرارت ساخته می شوند.  روکش ملامینه از رایج ترین نوع روکش برای ام دی اف می باشد.از دیگر ویژگی ها و خصوصیات فیزیکی و مکانیکی ام دی اف می توان به : دامنه وسیع دانسیته , قابلیت ابزار خوری , سطوح صاف و متراکم , قابلیت شکل پذیری , زیبایی ظاهری , طبیعت ملایم و ظریف ,حالت شبیه به چوب ولی بدون وجود معایب چوب مانند گره ,ترک,رگه و.. ودر نهایت قیمت مناسب اشاره کرد.

از ام دی اف به صورت خام یا روکش دار در تولید مبلمان , کمد , تخت , کابینت , جاکتابی, میزوصندلی , پوشش دیواروسقف و انواع قفسه و کف پوش به صورت پارکت و هرجایی که تخته و چوب مورد نیاز باشد استفاده می شود.از ام دی اف 3 میلی متر برای درب سازی واز ام دی اف 5 میلی متر برای پوشش دیوار استفاده می شود.  

مزایای ام دی اف در برابر چوب

ام دی اف در مقایسه با چوب طبیعی از ساختار یکنواخت بهتری برخوردار است . یعنی فاقد گره ورگه است.

از لحاظ کاربرد مانند چوب طبیعی و چوب های مصنوعی رشته ای که همان فیبر و نئوپان می باشد قابل سوراخ کردن و برش و چسب کاری و رنگ کردن و پیچ و میخ شدن وروکش کردن می باشند. با این تفاوت که پیچ ومیخ را به خوبی چوب طبیعی نمی تواند نگه دارد . پس برای اتصال در ام دی اف باید از پیچ و مهره های T-NOTS وپیچ های خودکار و میخ هایی که در دستگاه بادی نیوماتیک مورد مصرف قرار می گیرد استفاده نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *