قیمت چوب نئوپان روکشدار

قیمت چوب نئوپان روکشدار

قیمت چوب نئوپان روکشدار

قیمت چوب نئوپان روکشدار : چوب های مصنوعی همواره به عنوان مغز و درون کار در صنعت چوب مورد استفاده قرار می گیرد و آنچه این مواد  را زیبا می سازد پوشش روی آنهاست که بسته به نوع کارمتفاوت می باشد و روکشهایی از چوب و مصنوعات بر روی این محصول چسبانده می شود .

انواع روکش

روکش های طبیعی:

روکش طبیعی به لایه های نازک چوبی گفته می شود که ضخامت آن حداکثر 1 میلی متر  2/ 0) تا 9/ 0 میلی متر( باشد. معمولاً چوب های با نقوش زیبا و بدون عیب را به علت گران بودن، به روکش تبدیل میکنند.

از ام دی اف با روکشهای چوبی، فقط در مواردی که خطر رطوبت و حرارت وجود ندارد  بطور مثال در ساخت مبلمان و سایر لوازمی که در جای خشک و بی‌خطر (حرارت) مانند سطوح عمودی آشپزخانه ها  و درب ها  قراردارند استفاده می شود.

روکش های مصنوعی:

روکش های مصنوعی اوراق یک یا چند لایه از جنس کاغذ یا پلاستیک هستند که با لایه های چسب و مواد حفاظتی تقویت می گردند و برای پوشش چوب و فراورده های چوبی )تخته خرده چوب، فیبر و ( به کار میروند.

روکش های مصنوعی به صورت لترون )فینیش فویل(، مواد ترموپلاستیک (pvc)، ملامینه (lmp)و لامینت ها CPL(  HPL و …( وجود دارد. فرمیکا با اسم اختصاری HPL ، ورقه ای است مرکب از چندین لایه )کاغذ کرافت، کاغذ دکوراتیو، ورقه های رنگی، رزین فنلیک یا رزین ملامین( که تحت تأثیر حرارت و فشار به هم می چسبند.

3– روکش‌های hpl:

این نوع روکش پرکاربردترین نوع روکش مخصوصاً در صنعت ام دی اف است.

ویژگی های hPL :

  • مقاوم در برابر خط و خش
  • سطحی صاف و لطیف
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • بهره گیری از پیشرفتف ترین ماشین آلات دنیا
  • ۳ الی ۷ لایه رنگ تا رسیدن به بهترین کیفیت
  • کیفیت و  پوشش عالی سطح
  • قابلیت شست و شو
  • براقیت بسیار خوب
  • قیمت مناسب
  • مغز خارجی
  • سازگار با لیزرکاری
  • دارای ضخامت و دانسیته مناسب

4– چوب پلاست ( چوب پلاستیک)

کامپوزیتهای چوبی پلاستیکی (Wood-plastic composite) که امروزه به اختصار wpc نامیده می شوند، کامپوزیتهایی هستند که از ترکیب موادی همچون الیاف چوب طبیعی ، پلاستیک و ترموپلاستیک ها و نوعی آرد مخصوص ساخته می شوند چوب پلاستیک polywood نوع بسیار جدیدی از این گروه محصولات می باشد که در تولید آن از دو بخش مواد استفاده می گردد . در بخش چوب از مواد اولیه ای مانند الیاف تفاله ، پوسته بادام زمینی ، بامبو ، کاه و در بخش پلاستیک از پلی اتیلن ، پی وی سی و پلی پروپیلن ها استفاده می شود.

ویژگی های چوب پلاست (WPC):

1- حفظ جنگلها و درختان:

برای تولید wpc از سر شاخه خرما استفاده میشود که از دو جهت دارای مزیت است :

1 استفاده از مواد ضایعاتی که در منطقه سوزانده می شود

2 مقاوم به آب بودن ذاتی  سرشاخه خرما.که این مهم باعث جلوگیری از قطع درختان و در نتیجه کم شدن گاز های گل خانه ای که دلیلی بر گرم شدن زمین می باشد، شده است.

2- بازیافت:

95 درصد از مواد اولیه wpc از منابع بازیافتی است و این بدان معنی است که نه تنها درختان بخاطر چوبشان از بین نمیروند بلکه پلاستیک نیز برای تولید این محصول بازیافت میگردد. برای هر تن از این محصول 450 کیلوگرم پلاستیک و 500 کیلوگرم خورده چوب بازیافت میگردد.

3- 100 درصد مقاوم به آب و رطوبت:

با خیال راحت میتوانید چوب پلاست(wpc) را در محیطهای مرطوب و نم دار استفاده کنید چرا که وجود پلاستیک و فشر دگی زیاد wpc  و ترک نخوردن در طول زمان آنرا از آثار مخرب رطوبت حفظ می کند.

در ادامه این مطلب در مورد روشهای تولید ام دی اف و دیگر فرآورده های چوبی بیشتر صحبت کرده و انواع همچنین انواع روکش ها را به صورت تخصصی بررسی خواهیم کرد.

نئوپان نام تجاری فراورده‌ای است که از تراشه‌های چوب ساخته می‌شود. نئوپان محصول چوب مهندسی‌شدهٔ ساخته‌شده از خرده‌چوب‌هایی مثل تراشه‌های کارخانهٔ اره‌کشی یا خاک‌اره به همراه رزین مصنوعی یا چسب‌های مناسب دیگر است که پرِس و فشرده شده‌باشد. نئوپان یک فراوردهٔ کامپوزیتی است.

این محصول معمولاً از صنایع بازیافت چوب است به‌طوری‌که ضایعات به‌دست‌آمده در فرایند بهره‌برداری از چوب درختان برای مصارف مختلف را تبدیل به خرده‌چوب می‌کنند، سپس این خرده‌چوب‌ها را رطوبت‌گیری و به‌خوبی همگون می‌کنند و چسب می‌زنند و تحت پرس حرارتی قرار می‌دهند. ورق‌های به‌دست‌آمده پس از سرد شدن و سمباده خوردن قابل استفاده‌اند.

ئوپان از به هم فشردن خرده چوب های اضافی، خاک اره و تراشه های حاصل از چوب و در کل از ضایعات چوب و چسب که تحت فشار و حرارت قرار می گیرند تولید می شود و یک فراورده کامپوزیتی (ترکیبی) محسوب می شود.

ابتدا تکه های چوب را با دستگاه هایی خرد و الک می کنند و به دودسته ریز و درشت تقسیم می کنند سپس آن ها را رطوبت گیری می کنند و برای اینکه نئوپان تولید شده دارای خاصیت ضد آب باشد و در برابر آتش مقاومت داشته باشد، آن را با موادی مثل رنگ، وکس، رزین و عوامل رها سازی مخلوط می کنند. این مایع باید به شکل یکنواخت پهن شود تا همه جای کار از هماهنگی و چگالی و وزن یکسانی برخوردار باشند.

عملیات فشرده سازی تنها یک بار انجام نمی گیرد بلکه برای گرفتن بهترین نتیجه و اینکه خرده های چوب و چسب کامل به خورد هم بروند و مستحکم شود چندین بار این کار انجام می شود و سپس بعد از سرد شدن و سنباده خوردن قابل استفاده می شود.

یکی از معروف ترین نوع نئوپان، OSB است که حاصل تراشه های چوب است که در این مدل تراشه های چوب کاملا قابل دیدن است. قیمت کم، وزن کم از مزایای نئوپان محسوب می شود و برای مبلمان آماده و مبلمان از پیش ساخته مناسب می باشد. همچنین نئوپان هنگامی که رنگ شود بسیار از چوب زیباتر می شود.

اما از معایب نئوپان می توان به استحکام کم آن اشاره کرد که تحمل وزن سنگین را ندارد. نئوپان برخلاف چوب که سازگار با طبیعت است به علت استفاده  از مواد شیمیایی داخل آن هماهنگی خوبی با طبیعت را ندارد و برای سلامتی انسان مضر است. عیب دیگر نئوپان این است که در برابر رطوبت برجسته می شود و حتی رنگ آن از بین می رود.

نئوپان از چوب معمولی یکنواخت تر و ارزان تر است و همین باعث شده که هنگامی که نیازی به استحکام زیادی نیست از نئوپان استفاده می کنند.  البته هر چه نئوپان تراکم بیشتری داشته باشد استحکام آن نیز بیشتر است ولی در کل در جاهایی که احتیاج به استحکام و قدرت بالایی داریم از نئوپان استفاده نمی کنند. به همین جهت است که برای در ضد سرقت به هیچ عنوان از نئوپان استفاده نمی کنند زیرا یکی از مشخصه های در ضد سرقت استحکام آن است که نئوپان فاقد چنین خاصیتی می باشد.

 تخته سه لایی را از کجا بخریم؟

کاربردهای نئوپان در کابینت سازی، ساخت کمد و قفسه و درهای اتاق خواب و آشپزخانه و هر جا که با رطوبت سرکار ندارد می باشد. همچنین استفاده از نئوپان در دکوراسیون داخلی و کف سازی بسیار استفاده می شود.

 تخته چند لایی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *