تخته چند لایی ارزان قیمت

تخته چند لایی ارزان قیمت

 

تخته چند لایی و عرضه آن به بازار چوب چه در ایران و چه در کشورهای دیگر در واقع یک نوع حمایت از محیط زیست و جنگلها بود، چون در این روش ساخت تخته نیاز به قطع درختان بزرگ و تنومند نمی باشد و با استفاده از دستگاهها و روش های پرس و فشردگی با قراردادن چندین لایه از ورقه ها بر روی هم به تخته دلخواه خود با ضخامت مورد نظر می توان دست یافت.

برای ساخت چند لایی ارزان قیمت دو روش وجود دارد :

1- قرار دادن لایه هایی با ابعاد و اندازه یکسان در کنار هم

2- گذاشتن لایه های رویی و زیری از تخته ها و چوب های با کیفیت و لایه های داخلی از چوب هایی با اندازه و کیفیت مختلف

برای تعیین قیمت در تخته های چند لایی مهمترین فاکتور نوع چوب مصرفی برای این سازه است، با تنوعی که در صنعت چوب وجود دارد قیمت ها نیز متغیر و متفاوتند ولی در این میان چوب روسی به دلیل کیفیت و استحکام و تنوع محصول از طرفداران بیشتری برخوردار است.

 

در ساخت چند لایی ارزان قیمت  هم از چوبهای نرم مثل چوب درختان سرو و کاج استفاده می کنند هم از چوب سخت مانند چوب درختان بلوط ، توس و غیره…

هر چه کیفیت تخته ها و لایه ها بیشتر باشد مواد مورد استفاده برای فشردن و چسباندن لایه ها متفاوت است، بهترین نوع چسب در کیفیت های بالاتر رزین می باشد.

مهمترین ویژگی چسب رزین این است که در آب حل نمی شود و واتر پروف می باشد و مقاومت بالایی نسبت به شرایط آب و هوایی مرطوب دارد.

این چسب ها پس از خشک شدن ترک بر نمیدارند و تغییر شکل نمی دهند، یکی از کاربرد های ویژه چسب رزین در ساخت و چسباندن تخته چند لایی آلاچیق های چوبی می باشد که مانند عایق بین لایه های تخته ها قرار می گیرد.

چسب‌زنی در کارخانه ساخت تخته چند لایی توسط دستگاه چسب زن غلطک دار صورت می گیرد، در تخته‌های ضخیم تر و با تعداد لایه های بالاتر، لایه ها یک در میان چسب زده می شوند.

تخته چند لایی ارزان قیمت  ضد آب در صنایع مختلف مانند؛ کف پوش منازل، قایق سازی، سقف های پوشش دهنده و طراحی های داخلی کاربرد دارد.

یکی از زیر مجموعه های تخته 3 لایی ام دی اف می باشد که جزء پرطرفدارترین نوع تخته های چند لایی می باشد که در قطر و پهنای مختلف تولید می شود.

به دلیل اینکه منبع تخته های چند لایه از منابع طبیعی می باشد بدیهی است تنوع و بافت هر کدام از تخته ها بسیار متفاوت و منحصر به فرد خواهد بود که همین ویژگی هاست که کار چوب و طراحی و ساخت دکوراسیون با چوب را از دیگر مواد اولیه و مصالح جدا می کند و از طرفداران زیادی برخوردار است.

از نکاتی که در تولید تخته چند لایی باید بسیار به آن توجه داشت شرایط خشک کردن لایه ها و تخته ها می باشد عوامل تاثیر گذار در این پروسه عبارتند از رطوبت، حرارت و زمان که تمام این عوامل باید با مدیریت و دقت کافی انجام شود.

خشک کن های مسیر تخته های چند لایی به شکل غلطک طراحی شده اند و هنگام حرکت تخته ها بر روی این غلطک ها هوای گرم و خشک از بین غلطک ها عبور می کند و گرمای بالای 140 درجه سانتیگراد به تخته ها وارد می کند تا رطوبت لابه ها را به حداقل برساند که در نهایت رطوبت تخته ها کمتر از 8% می باشد.

در مسیر اتصال لایه ها به یکدیگر اندازه و ضخامت لایه ها متغیر است و باید لایه های هم اندازه و هم شکل شوند سپس چسب کاری و فشرده شوند که این کار با قیچی ها و ابزارهای برش صورت می گیرد و لایه ها را به یک اندازه در می آورند 

سپس عملیات چسب کاری آغاز می شود، در این میان معمولا برای لایه های بیرونی رویی و زیری از بهترین تخته های چوب راش کع دارای طرح و نقش خاصی هستند استفاده می شود و لایه های داخلی از چوت ها و تخته های ارزان قیمت و ساده تر استفاده می شود.

آخرین مرحله کار و تولید تخته های چند لایی بررسی و ارزش گذاری تخته ها می باشد؛ بدین شکل که قبل از بسته بندی و شمارش تخته ها کارگران و استادکاران ماهر و با تجربه تخته ها را بازبینی و کنترل می کنند تا بسته به کیفیت و نبود خط و خش و عیوب تخته ها آنها را درجه بندی کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *