تخته چند لایی اردبیل

تخته چند لایی اردبیل

 

تاریخچه ای مختصر از تخته چند لایه و سه لایی

تخته های چند لایی

بیشتر شدن تقاضا برای محصولاتی از جنس چوب و تخلیه کردن جنگل های دست نخورده باعث این موضوع  می شود تا بازار جهانی به طرف محصولات جامد شده چوب برود .

نخستین تخته چند لایی اردبیل در زمان نچندان دور تخته ی فیبری و از جنس نئوپان است که جایگزینی قابل قبول برای جنس چوب و پوشش دادن چوب خواهد بود.

نیوپان ها هم از ذراتی کوچک و خرده های از جنس چوب به اضافه ی چسب تشکیل می شوند . بیشتر اوقات چسب ها را با موادی افزودنی مخلوط می کنند .از جمله موادی مانند مواد ضد آتش ، مواد ضد نم یا رطوبت ، مواد ضد حشرات و قارچ.

در تخته چند لایی اردبیل و نیوپان ها ذراتی از جنس چوب را با دیگر مواد سلولزی بمانند الیاف های گیاهی ، خمیر شده و مانند آن ترکیب می کنند برتری قابل توجه تخته فیبرها  و نیوپان این هست که در آنها بسیاری از خاصیت های تخته چندین لایه را دارند اما به نسبت  آنها در درجه پایین تری هستند ،و چون از ضایعات تولید شده محصولات ازجنس چوب به وجود می آیند اما خواهند توانست در راستای طولی و عرضی مستقل بمانند چوب برش بخورند.

و هدف اصلی از این گونه از اختراعات، تولید کردن و جایگزین شدن این محصولات به جای جنس چوب است  و خواصی مانند پایداری ، دوام و مستحکم بودن آن است.

این نوع از چوب های تولید شده ( فیبر و نئوپان و غیره ) از نگاه عرضی و ضخامت مختلف خواهند بود . این چوب ها از لایه هایی متفاوت و نازکتر چوب و ضایعات آن به شکل ورقه ورقه ای تشکیل می شوند ، و بعد با چسب هایی که مورد نیاز این ورق ها هستند به شکلی دقیق روی هم انباشته شده و تحت فشار قرار می گیرند و تشکیل خواهند شد.

این تخته ها از فرط خم شدگی و مقاومتکردن کششی دارای نقاط قوت فراوانی هستند.

و در مقابل تخته ی چند لایه و سه لایی ، این نوع از تخته ها در ابتدا ی تولید شدن سطحی  زبر و خشن دارند ،ولی بعد از سنباده کشی و روکش شدن آنها بسیار تزیینی خواهند بود.

از تخته ی سه لایه ای و تخته ی از جنس فیبر برای استفاده کردن به جای مصالح کف سازی درونی و خارجی ویا  پانل های دیواری و برنامه هایی کاربردی مانند دیگر که در آن از تخته هایی به نسبت نازک مورد نیاز خواهد بود استفاده می شود.

در استفاده جدیدتر این محصولات از ترکیباتی چون چوب در تنوع  فیبر و نئوپان و …. در تولیدات تخته ضخیم ، تیرک ها و در محصولات از جنس چوبی دیگر به کار می رود . این وش کار به منظور محفوظ نگاه داشتن از منابع چوبی و جنگل بکر است.

تخته چند لایی اردبیل

تنوع در تخته های سه‌لایی

دارای ارزش ‌ترین تخته های سه‌لایی‌ ازجنس چوب درختان سخت تر ‌چوبی ساخته شده‌ اند . درختانی بمانند بلوط، توس، ماهون هاو … که دارای چوب سخت تری هستند .

تخته ی سه‌لاییه که با نرم ‌چوب ها مانند چوب های انواع سرو و کاج ها و.. ساخته می‌شوند،به مراتب ارزان‌ تر هستند و دارای دوام و استحکام کمتری نیز می باشند .

  تخته چند لایی اردبیل که ارزانتر ند ممکن است با خمیر نشاسته ای ، چسب حیوانی یا کازئین به هم چسبانیده شده باشند. این نوع از چسب‌ها در برابر رطوبت و آب پایداری کمتری دارند. تنوع به‌تر با رزین چسبانیده می‌شود.

گونه های چوب قابل مصرف در تخته ی چند لایه به شکل کلی در صنایع ایران و جهان عبارتند از :

راش – افرا – توسکا – گردو – گونه هایی از نوع پهن برگ مانند سامبا – آکومه – آکاژ و غیره

گونه های رایج تر در جهان عبارتند از : دوگلاس – پیسه آ – ساپن و اکالیپتوس است.

این نوع از چوب ترکیبی در ساختن منازل قابلسکونت – جعبه هایی جهت بسته بندی – وسایل  و اثاثیه – در سقف – در پشت بام -کف و سالن های ورزشی استفاده می شوند.

تبدیل کردن چوب به لایه هایی نازکتر وبعد چسب زدن و قرار گیری آنها بر روی همدیگر از لحاظ اقتصادی و جلوگیری کردن از اسراف شدگی در مصرف چوب ها مورد توجه است.

تخته چند لایی اردبیل را کجا قیمت بگیریم؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *