تخته چند لایه چینی

تخته چند لایی چینی

 

تخته چندلایه ای چیست؟

تخته چند لایه چینی از روی هم قراردادن چندین تا عدد از صفحه های چوبی به صورت تار و پودی  ایجاد شده و معمولا به وسیله ی چسبی قوی یا ماده ای چسبنده بصورت گرم شده یا سرد شده به هم متصل می گردند.

1-چند لایه ای ایرانی

2-چند لایه ای خارجی

تخته ی سه‌لایه ای که تخته چند لایه چینی  هم خوانده می‌شوند، محصولی صنعتی است که از چسبانیدن لایه‌هایی نازکتر از جنس چوب به یکدیگر به شکل ورقه ای تهیه می‌شوند. برای ساختن این نوع تخته ها، کنده‌هایی از چوب را که به صورت لایه‌هایی نازک برش می‌دهند را آماده کرده و سپس این لایه‌ ها را با چسبی بسیار قوی و تحت فشاری بالا به هم می‌چسبانند .

تخته چند لایه چینی ممکن است دارای تعداد  بیشتری از سه لایه باشد اما همیشه تعداد لایه‌های ان فرد است. برای ساختن این نوع از تخته ها ، هر لایه ای را که برخلاف جهت رگه‌های لایه ی قبلی است و عمود بر هم است را می‌چسبانند و با این کار قدرت تحمل تخته را بسیار زیاد می‌کنند . تخته ی سه‌لایه ای یکی از پرکاربردترین فمحصولات از جنسچوبی در کل دنیا است .

تخته ی چند لایی چینی:

مزیت ها و برتری های تخنه ی چند لایی

در داخل کشورهای خارجی که تخته چند لایه چینی و هفت لایه ای تولید و صادر میشود ، عمدتا از چوب هایی از جنس توسکا و یا  ساسنا و یا چوب های صنوبر کبود که به صورت های پرورشی بزرگ می شوند ،استفاده کاملی می کنند که این امر باعث میشود تا لایه ها و سطح های بدست آمده هموار و یکدست و یکرنگتر باشند و اکثرا بدون هیچ گره و خالی یا خلل و فرجی می باشند که این کار در زیبا جلوه دادن و کیفیت تخته های سه لایه ای و چندلایه ای یا همانند پلی وود نقش بسیار بالایی ایفا می کنند .

نحوه چسب زدن لایه ها در چوب چندلایی در کشورهای خارجه مانند چین و یا مالزی و یا اندونزی و یا روسیه به دو شکل غلطکی و اسپری شده انجام می شود که اگر هر در دو روش به صورت صحیحتر کار انجام پذیرد و بتواند تمامی قسمت ها در لایه ها را آغشته به چسبی قوی کند می توانند بسیار خوب و استاندارد باشند و در نهایت آن تخته سه لایه ای و چند لایه ای یا همان پلی وود و هفت لایه ای بسیار خوب و استانداردی تحویل به بازار مصرف بدهند .

در بیشتر شرکت ها نیز از همین دو روش مرسوم در چسب زنی لایه های چند لایی استفاده میگردد که بسیار دارای اهمیت می باشد و یکی از دلیل هایی که تخته ی هفت لایه ای و چندلایه ای موجود در بازار صنعتی مورد توجه و استقبالی فراوان قرار گرفته است همین مطلب بالا می باشد .

تخته ی چند لایی چینی

نکته بعد در مورد تنوع کیفیت تخته چندلایه ای و سه لایه ای و هفت لایه ای فشرده در شرکت های سازنده نحوه چیدن لایه های تخته چندلایه ای و هفت لایه ای در هنگام تولید کردن محصول می باشد .

به شکلی که لایه ها بعد از چسب زدن باید به صورت سطحی و حالت تار و پودی روی یکدیگر چیده شوند تا تخته ی چندلایه ای و هفت لایه ای ( تخته سه لایی ) که به دست آمده هم دوام بسیار بالایی داشته باشد و هم کج شده و خمیده نشوند تا مشتری های عزیز هنگام برش دادن و استفاده از آن دچار مشکل نگردند .

نکته ی پایانی و مهم در مورد تخته ی سه لایه ای و چندلایه ای یا همان تخته ی هفت لایه ای فشرده  شده ی شرکت ها استفاده کردن از دستگاه هایی با پرس بسیار قوی و فوقالعاده سنگین برای پرس زدن و پختن تخته چندلایه ای و تخته سه لایه ای ها است ، بطوریکه دستگاه پرس بسیار سنگین شرکتها فشار خیلی زیادی در هنگام پخت کردن و پرس شدن بر تخته ی سه لایه ای و هفت لایه ای وارد می کنند که بر طبق محاسبات ریاضی و مهندسی شده این فشارها برابر است با حدودا 13 کیل بر سانتی متر مربع که در واقع فشار بسیار زیادی می باشد و این امور باعث می شوند تا تخته  ی چندلایه ای و تخته سه لایه ای شرکت ها علاوه بر قدرت تحمل زیاد ، دارای قابلیت هایی مانند ضد آب بودن بالا تا 70% باشند که بسیاردارای اهمیت می باشند .