قالب پلی وود

قالب پلی وود و کاربردهای آن

قالب پلی وود چیست؟

قالب پلی وود یکی از انواع متریال مورد استفاده در قالب بندی بتن می باشد و به علت مزایای آن بسیار مورد توجه و کاربردی است. پلی وود ترکیبی از چوب و ترموپلاستیک ها است و استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به چوب و پلاستیک را دارد. پلی وود دارای مزایای زیادی است برای مثال مقاومت در برابر رطوبت، مقاوم در برابر حرارت و آتش سوزی، استحکام فوق العاده به همین دلیل برای استفاده در قالب بندی بتن به جای قالب بتن فلزی مورد استقبال قرار گرفته است.

نام دیگر آن چوب پلاست و کامپوزیت پلاستیک و چوب (Wood-Plastic Composite) می باشد. دو نوع ترمو پلاستیک وجود دارد ترموپلاستیک هایی که یکبار بازیافت گردیده و قابلیت ذوب مجدد در برابر گرما را ندارند و ترموپلاستیک هایی مانند اتیلن و پروپیلن که می توان آنها را مکررا ذوب کرد. کامپوزیت های پلاستیک و چوب دارای نسبت تراکم بیشتری از چوب و پلاستیک به تنهایی هستند و مقاومت بسیار بالایی دارند. این محصول به نام های دیگری مانند تخته سه لایی و تخته چند لایی نیز شناخته شده.

کاربرد قالب پلی وود

این محصول کاربرد های بسیاری  را دارد که یکی از مهم ترین موارد استفاده از ورقه های پلی وود در ساختمان سازی است. این ورق ها به علت ساختار و همچنین مقاومت بسیار بالایشان از نوع ورق های پر کاربرد و مناسب برای انواع قالب بندی سازه های بتنی است. میدانید که برای ساخت هر نوع از سازه‌ی بنتی نیاز به قالب است که یکی از این نوع قالب ها قالب پلی وود میباشد. قالب پلی وود را امروزه از بهترین و مناسب ترین قالب بتن است. این قالب به علت ساخته شدن از پلی وود، از ویژگی های فوق العاده آن برخوردار می باشد و میتواند خیال مشتریان را از یک قالب مناسب راحت کند.

قالب پلی وود علاوه بر استفاده در صنعت ساختمان سازی، در ساخت پروژه هایی که در آن از سازه های بتنی استفاده میشود نیز کاربرد دارد. همچنین این قالب ها در دو نوع روکش دار و خام تولید می شود و میتواند با ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته گردد. شرکت تنهاوود یکی از واردکنندگان اصلی انواع تخته های قالب بندی در ایران است. جهت سفارش خرید تماس بگیرید.

ویژگی های قالب پلی وود

  • این قالب نسبت به دیگر انواع قالب، استحکام بالایی را دارد.
  • سبک بودن کمک میکند که کار با آن آسان تر باشد و حمل و نقل آسان تر گردد.
  • ضد آب و رطوبت است به همین دلیل قالب پلی وود رطوبت سیمان و بتن را به خود جذب نمیکند و میتواند تا سال ها بدون مشکل از آن استفاده کرد.
  • به علت سطح صاف و صیقلی قالب پلی وود، بتن نهایی از این سطح نیز بسیار صاف است و هیچگونه ناهمواری در آن دیده نمیشود.
  • قالب پلی وود در برابر تغییرات آب و هوا بسیار مقاوم است و میتوان از آن در هر فصلی استفاده کرد.
  • عدم پیچ خوردگی و خمیدگی، مقاومت مقابل ضربه و فشار، عدم تغییر اندازه در طول استفاده و قابلیت شست و شو
  • پلی وود به محیط زیست آسیبی نمیرساند و خود نیز قابل تجزیه و بازیافت می باشد.
  • قالب پلی وود برای ساخت سازه های بتنی یک قالب بی درد سر می باشد و کار با آن بسیار راحت تر است.

انواع پلای وود (بر اساس نوع چوب):

  • نوع چوب نرم (Softwood)
  • نوع چوب سخت (Hardwood)

انواع پلای وود (بر اساس نوع چسب):

  • چسب معمولی (Melamine)
  • چسب مقاوم در برابر آب جوش (WBP)

ابعاد پلی وود:

ورقه های پلای وود به طور کل در ابعاد (4×8 ft ( 1.22×2.44 m  و در ضخامت های مختلف تولید می شود. ضخامت پلی وود مورد استفاده در قالب بندی بتن به شکل متداول 18 میلیمتر است.