انواع چوب روسی

انواع چوب روسی

انواع  چوب روسی

 

انواع چوب روسی : تنوع چوب‌های وارداتی از روسیه ( نراد، یولکا ، ساسنا ) را بهتر بشناسید! چوب های روسی در اص چیستند؟

در عمل به هر نوع از چوب ها که از کشور همسایه و دوست روسیه وارد ایران عزیز می‌شود به نوعی چوب روسی می‌گویند.

انواع چوب روسی به این شکل معنایی عامیانه‌ ای که ما از آن اسم می‌بریم و استفاده می کنیم وجود ندارد. از کشور روسیه چوب‌ ها و آلات جنس چوبی مختلفی به مانند انواع تخته ها و الوار و … وارد ایران عزیز می‌شوند. گونه‌هایی بمانند راش ها و بلوط ها و انواع گونه‌هایی مختلف از درختان کاج و صنوبر و … ولی گونه‌ی درخت های کاج وارد شده از کشور روسیه را با توجه به آنکه از ایام قبل وارد ایران می‌شند، خیلی بیشتر مورد توجه و استفاده ی اساتید این فن قرار گرفته اند و به همین خاطر به اشتباه به الوارهای وارد شده درختانی مثل کاج و صنوبر، چوب روسی نیز گفته می‌شود.

انواع  چوب روسی

چوب در نژاد یولکا:

نویل یا  Spruce با  نام علمی Picea abies) )

یولکا، اسم گونه‌ ی ” یئل ” که به الفبای روسیه ای  ель و در زبان انگلیسی spruce  و در زبان ترکی ” شیق Şıq ”    نوئل از تنوعات درختان سوزنی برگ هست. این طرح از چوب‌ها از جنس درختان اسپیروس هستند و جزو (softwood)  نرم چوب ‌ها…گره‌ های نژاد یولکا به‌ صورتی نقطه‌ای شده بوده و در طول چوبها به‌ صورت نا هماهنگی تکرار می‌شوند.

انواع  چوب روسی

جرم حجمی کلی چوبهای روسی نژاد یولکا بین ۰.۴ الی ۰.۴۵ هست .  رنگ ها در این نوع چوب ها سفید متمایل به زرد بوده و از انواع درختان سریع رشد هستند به‌ شکلی که می‌توانیم در مزرعه‌ صنایع تولید چوب، به‌ شکلی متوسط در عرض تقریبا ۸ ساله از قطر ۳ سانتی تقریباً به قطر ۳۰ سانتی که یعنی ده برابر ضخامت اولیه آن است برسانیم که می‌تواند در تنوع لیست درختان سریع رشد قرار بگیرد .

یولکا ها روشن و نرم و درشت بافت تر هستند به طور معمول و اساسا کمی قرمز و صورتی تر و کمی چربتر و گاهی درشت بافت و گاهی ریز بافتتر و بسیار سفت خواهند بود .

انواع  چوب روسی

خصوصیات چوب نژاد نراد :

 نراد یا  fir  با نام علمی (Abides alba) : این نوع از چوب ها وارداتی بوده که در رنگ هایی سفید تا سفید متمایل به کرم قهوه‌ای یا مایل به رنگ ‌صورتی، راست تار شده و دارای نقوش زیبایی هستند. چوبی است کاملا سبک، نرم ولی کمی کم دوام و کار با آن بسیار آسان است.

انواع  چوب روسی

نراد یک نمونه ی از ۴۰ نمونه‌ ی درختان نژاد کاج هست. نراد از جمله ی درختانی است که  بمانند درختان کاج جزء مهم ‌ترین نوع درختها برای تهیه کردن چوب های روسی به‌حساب می‌آیند. این درختان که جزو گونه های درختان نرم چوب به شمار میروند و به ‌واسطه قیمتی مناسب و صنعتی بودن آنها‌ مورد لطف اساتید قرار گرفته است.  برگ این نوع از درخت نراد سوزنی شکل است و این برگ‌ها در تمامی فصول سال سبز خواهند ماند از ایننوع چوب‌ها برای مصارف گوناگونی بمانند کاغذ سازی، ساختن پالت، مبلمان سازی، درب و پنجره ی چوبی، کف پوش ها و دیوار پوش ها، ساختن فریم ساختمانی، دکوراتیو داخلی و بیرونی و…  استفاده می‌شود.

انواع  چوب روسی

تفاوت چوب ساسنا و یولکا چیست؟

 چوب نژاد ساسنا:

  کاج یا pine با نام علمی Pine ساسنا نیز در اصل نام گونه‌ ی ” سوُسنا ” که به زبان روسی сосна و در زبان های انگلیسی  pine و در زبان ترکی ” شام Şam ” و در زبان فارسی نیز کاج هست!

این چوب ها بیشتر در کار های پالت سازی، کلاف سازی، مبلمان های سبک، ترموود ها ، صنایع قایق سازی، نرده کشی، صنایع شیمایی جنس چوبی بمانند کاغذ سازی و الیاف سازی، نئوپان ، ام دی اف ها، اچ دی اف ها، تخته چند لایه ای و در اغلب صنایع چوبی به دلایل فراوانی و قیمت های مناسب دارای کاربردهایی مختلف و استفاده‌های گوناگونی هستند.