تخته سه لایی (سه لایه) چیست و چگونه تولید می شود؟

تخته سه لایی یا تخته سه لایه با قرار گرفتن سه ورق چوبی و چسباندن آنها بر روی یکدیگر تشکیل میشود. این تخته چوبی معمولا از چوب درختان سختی همچون توس، بلوط، ماهون، سرو، افرا و کاج ساخته میشود تا استحکام بالایی داشته باشد. کنده های چوب را به شکل ورق های نازک برش می دهند و بعد این لایه ها به طوری که یک لایه برخلاف رگه های لایه قبلی باشد و عمود بر هم  به هم می چسبانند.

تعداد لایه های تخته سه لایی شاید بیشتر از سه لایه باشد اما حتما عددی فرد است که در این حالت به تخته چندلایه معروفند.

تخته سه لایه از پرکاربرد ترین و پرمصرف ترین فرآورده های چوبی هستند. از این تخته ها در مصارف گوناگونی کاربرد دارند و به همین دلیل است که استفاده از آن ها بسیار زیاد است و جزو پرکاربردترین فرآورده چوبی نه تنها در ایران بلکه در جهان به شمار می آید.

یکی از موارد تاثیرگذار در قیمت تخته سه لایه نوع چوب آن می باشد. به طور کلی می توان چوب درختان مورد استفاده در تخته چند لایی را به دو قسمت تقسیم نمود. چوب درختان نرم و چوب درختان سخت از جمله درختان دارای چوب سخت می توان بلوط، ماهون ، توس و … را نام برد که استفاده از چوب آنها در تولید تخته چند لایی موجب استحکام بیشتری می شود.

 

تخته-سه-لایی

تخته-سه-لایی

برای تولید سه لایی می توان از دو روش زیر استفاده کرد.

  1. در روش اول تمامی لایه ها در ابعاد و انواع مختلف آماده می شوند و سپس به یکدیگر متصل می شوند.
  2. در دومین روش ابعاد چوب های مورد استفاده در لایه های میانی با یکدیگر متفاوت است.

انواع تخته سه لا

  • تخته سه لا سخت چوب : این تخته ها از چوب درختان استفاده می شود که چوب آن ها سخت است. درختانی مانند بلوط , توس و ماهون و … که چوب سخت دارند از درختانی اند که برای تخته سه لایی سخت چوب از آن ها استفاده می کنند. برای چسباندن این لایه ها از چسبهایی مانند رزین استفاده می کنند. این نوع از تخته های سه لایی از نوع مرغوب و بهترین کیفیت است و قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر دارد.
  • تخته سه لا نرم چوب : این تخته ها را از درختانی که دارای چوب های نرم هستند می سازند. درختانی مثل سرو و کاج برای ساخت چنین تخته هایی مورد استفاده قرار می گیرند. برای چسباندن این نوع از تخته ها که از کیفیت های پایین تری برخوردارند از موادی مانند خمیر نشاسته , کازیین و یا چسب حیوانی استفاده می شود.

کشورهای تولید کننده تخته سه لایی

کشورهایی مانند روسیه , اندونزی , مالزی  و .. این تخته های سه لایه را تولید و صادر می کنند. هر کدام از این کشورها این تخته ها در ابعاد و کیفیت های مختلف تولید می کنند و برای مصارف خاص به کار می رود. این تخته ها بدون روکش و با روکش در بازار موجود است و از هرکدام از این ها در مصارف مورد نظر استفاده می شود.

در کشور خود ما نیز چند سال است که این تخته ها تولید می شوند بیش تر مورد مصرف این تخته ها در کشور ما در صنایع مبلمان سازی و صنایع دستی و کار های هنری است.

همانطور که پیشتر بدان اشاره کردیم تخته های سه لا در واقع ورقه ها و لایه های نازکی از چوب هستند که به وسیله چسب بهم پرس شده اند و برای مقاومت بیشتر، معمولا این ورقه ها را برخلاف لایه پایینی به هم چسبانده میشوند. (چسب به کار گرفته در آنها نیز خمیر نشاسته ، چسب حیوانی و … می باشد. در صورتی که در تخته های با کیفیت تر، لایه ها با رزین به هم پرس می شوند)

قیمت تخته سه لایی

با توجه به نوسان قیمت ها از درج قیمت ثابت انواع تخته های سه لایی معذوریم لذا خواهشمندیم جهت استعلام قیمت بروز تخته های قالب بندی سه لا و چندلا با شماره تلفن های واحد فروش شرکت تنهاوود ( 091276406780912056004209190647638 )تماس حاصل فرمایید.

خرید تخته سه لایی کرج

شرکت تنهاوود یکی از زیرمجموعه های شرکت تنهاپولاد است که در زمینه واردات و خرید و فروش انواع تخته های قالب بندی فعالیت می کند. شما می توانید تخته سه لایی مورد نیاز خود را در مارک ها و کیفیت های مختلف  از این شرکت تهیه نمایید. شما حتی اگر بودجه مالی این اجازه را به شما ندهد  که این تخته ها را به صورت نو بخرید می توانید آن ها را به صورت کارکرده و یا دست دوم تهیه و خرید کنید.

برای خرید این تخته ها می توانید از تخته های ایرانی و خارجی را انتخاب کنید. در شهرهای مختلف کشور ما این تخته ها را تولید می کنند یکی از این شهرها که به آن ها می توان اشاره کرد تخته سه لایی کرج است.

تخته‌های تولیدی این شرکت دارای استحکام و مقاومت بالا، کیفیت مطلوب و همچنین قیمت منصفانه نسبت به دیگر شرکت‌ها هست. جهت سفارش خرید و استعلام لیست قیمت روز انواع تخته‌های سه‌لایی یا سه لا با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید. 02154651000

تخته چند لایی

 

تخته سه لایی معرق

همه چیز درباره تخته سه لایی معرق

/
احتمالا تاکنون چندین بار نام تخته سه لایی معرق را شنیده‌اید و…
قیمت-تخته-سه-لایی-قالب-بندی

قیمت تخته سه لایی قالب بندی

/
کارگاه‌های چوب و یا کارخانه‌های صنعتی در تلاش هستند تا بهتری…
تخته_سه_لا_رنگی

تخته سه لا رنگی

/
در این مقاله در مورد تخته سه لا رنگی اطلاعات خوبی به شما ارائه م…
تخته-سه-لایی

تخته سه لایی

تخته سه لایی ایرانی

تخته سه لایی ایرانی

/
تخته سه لایی ایرانی تخته سه لایی ایرانی چیست ؟ تخته سه لایی , تخته چند …
تخته های 3 لایی

تخته های 3 لایی

/
تخته های 3 لایی تخته های 3 لایی : تخته سه لایی و چند لایی محصولی…